„Benefity jsou jedním ze způsobů, jak si udržet stávající zaměstnance, odlišit se od konkurence či přilákat nové talenty. Právě proto je dobré vědět, jak je na tom společnost v porovnání s konkurencí a zda drží krok s trhem,” uvedl Ján Debnár z Aon HR Solutions.

První z oblastí, jimž se průzkum věnoval, byly flexibilní benefity. Ty umožňují zaměstnancům vybrat si z nabízeného balíčku jen takové, které chtějí nebo potřebují. Zatímco v ČR poskytuje flexibilní benefity více než polovina společností, na slovenském trhu je to pouhých 34 procent. „Ve srovnání s loňským rokem se poskytování flexibilních benefitů rozšířilo pouze v České republice, a to o 13 procentních bodů,“ upřesnil Ján Debnár. V obou zemích je nejčastější výhodou v rámci systému flexibilních benefitů vzdělávání.

Příspěvek zaměstnavatele na penzi je jedním z nejpoužívanějších finančních benefitů a zároveň se jedná o všeobecně oblíbený způsob spoření. V ČR poskytuje zaměstnancům příspěvek na penzi více než 70 procent společností a polovina z nich vyžaduje povinně příspěvek ze strany zaměstnance. Na Slovensku tento benefit poskytuje více než 50 procent zaměstnavatelů.

Dále se průzkum věnoval životnímu pojištění. I tento benefit je častější na českém trhu, kde ho poskytuje 56 procent společností oproti 23 procent společností na Slovensku. U našich sousedů naopak převažuje úrazové pojištění, které společnosti poskytují navíc k životnímu pojištění – na slovenském trhu jsou to více než dvě třetiny firem. Oproti roku 2017 je v obou zemích patrný nárůst v poskytování tohoto benefitu – v ČR o 14 procent, na Slovensku o 4 procenta.

Dalším benefitem je nadstandardní zdravotní péče a s ní související nadstandardní lékařské služby. Nadstandardní zdravotní péči poskytuje u nás i na Slovensku přibližně třetina společností. Ve srovnání s loňským rokem je patrný nárůst v případě českého trhu, kdy nadstandardní zdravotní péči poskytovalo 22 procent společností.

Aon Benefit Survey se zaměřil i na zaměstnanecké výhody, které slouží ke zpříjemnění pracovního prostředí a práce samotné. Většina českých i slovenských firem pořádá pro své zaměstnance firemní akce, nabízí jim vzdělávání včetně jazykových kurzů a dále nápoje na pracovišti zdarma.

Poskytování stravování či stravenek se u nás stalo již standardem. Další atraktivní zaměstnaneckou výhodou jsou i tzv. sick days (volno po dobu krátkodobé nemoci), které v Česku poskytuje téměř 60 procent společností oproti necelým 30 procentům slovenských firem. Právě sick days se meziročně staly v ČR častějším benefitem – počet společností poskytujících volno po dobu krátkodobé nemoci vzrostl o 13 procent.

Mezi benefity a zaměstnaneckými výhodami se v roce 2018 objevilo i několik kuriozit. Firemním benefitem se staly playroom na pracovišti, odměna za plnou docházku, volno při doprovodu dítěte do první třídy, dog friendly kanceláře nebo třeba dotace na vánočního kapra.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.