Díky systému na řízení správy tiskáren jsou k dispozici roční statistiky o využití 3D tisku ve školství. Od května 2017 do května 2018 bylo spuštěno 1982 tiskových úloh, tedy v průměru více než 47 tisků týdně. Například v posledním týdnu listopadu se vytisklo dokonce 156 úloh. Jen letos v květnu přibylo ve škole 38 nových zájemců o 3D tisk.

Nejčastěji studenti tisknou ve čtvrtek. Průměrné vytištění 3D objektu trvalo 2,48 hodiny a spotřebovalo 5,32 metru speciální náplně, tzv. filamentu, kterého se celkově za rok ve škole spotřeboval zhruba kilometr (979 metrů). Nejdelší tisková úloha trvala přes 37 hodin – šlo o speciální tlumič větráku, jehož tisk spotřeboval přes 33 metrů náplně.

Správa nákladů je bez systému obtížná

Využívání systému správy tisku je odpovědí na rostoucí dostupnost 3D tisku ve vzdělávání. To přineslo školám totiž nové starosti. Například rozpočítávání nákladů na energie i materiál, dělení úloh na více tiskáren nebo jak zajistit, aby si žáci navzájem nerušili probíhající tisk.

Podle mezinárodního průzkumu společnosti Y Soft 87 procent škol omezuje studentům přístup k 3D tiskárnám. Důvodem je právě chybějící systém řízení nákladů spojených se spotřebou materiálu a vytížením tiskáren v čase. Některé školy běžně účtují papírový tisk, ale pro 3D jim systém pro správu nákladů chybí.

Zavedení inteligentního systému řízení na Proseku zvýšilo dostupnost technologie pro studenty. „Žáci naší střední školy mají v oblasti 3D tisku velké znalosti. Počet tiskových úloh i spotřeba materiálu rychle roste. To, že jsme inteligentní systém řízení ve spolupráci s Y Softem zavedli, vedlo k rozvoji jejich zájmu o výuku,” uvedl Lukáš Procházka, zástupce ředitele Střední průmyslové školy na Proseku, která jako první střední škola v ČR zavedla inteligentní systém řízení tisku a už přes rok jej využívá.

Díky 3D tisku roste atraktivita výuky

Učitel zeměpisu ukazuje na vytištěném modelu sopky výlev magmatu. Student drží trojrozměrný model molekuly vody nebo hudební výchova, při které žáci tisknou vlastní hudební nástroje. 3D tiskárny přinesly do školství nové možnosti, jak udělat výuku atraktivnější.

„Když jsem se setkal ve škole poprvé s 3D tiskárnou, byla uzamčená v učebně informatiky a pracovali s ní výhradně technicky vzdělaní učitelé. Dnes je situace jiná, zájem studentů roste,” konstatuje zástupce ředitele Lukáš Procházka.

Software společnosti Y Soft využívají například i na Západočeské univerzitě na katedře průmyslového designu. Právě atraktivitu studia technických oborů 3D tisk zvyšuje.

„Studenti středních škol mají možnost zažít uspokojení z úspěchu i vzrušení, jaké kariéra ve vědě či technickém oboru nabízí. 3D tisk jim otevírá nové příležitosti v oblastech, které studentům dříve připadaly nudné,” dodal Jan Lokoč ze společnosti Y Soft. Globální společnost proto v České republice hledá další střední i vysoké školy, kterým by pomohla 3D tisk začlenit do výuky.

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.