Příklad? Obec vypíše zakázku na dodávku obecní kanalizace. Vyhraje firma, která nabídne neuvěřitelně nízkou cenu, rozkope celou vesnici, pak zjistí, že se nevejde do ceny, nezaplatí kopáčům a dalším subdodavatelům, stavba je nekvalitní a ještě se prodraží.

„Prvotním problémem je převis nabídky nad poptávkou, vymahatelnost práva, ignorace státních orgánů ve věcech sezonnosti stavebních prací, vadný zákon o výběrových řízeních, absence kontroly působení autorizovaných osob ve stavebnictví. To vše podtrženo neschopností veřejných zadavatelů vybrat si kvalitní firmu. Výsledkem je degradace stavebního trhu, kde jediným kritériem pro získání zakázky je cena - nic víc,“ říká Vladimír Varmuža z České komory stavebních ekonomů.

Komora sdružuje odborníky v oblasti stavební ekonomie, rozpočtování, přípravy výroby, ve sdružení působí rozpočtáři s dlouholetou praxí, vysokoškolsky působící stavební ekonomové. Přímo pro posuzování nízkých cen zřídila ČKSE speciální komisi, ve které je Vladimír Varmuža předsedou.

Jeho slova potvrzuje například Ivan Demjan z ostravské firmy Talpa-Rpf. Ivan Demjan řídí divizi firmy, která se zabývá takzvanou bezvýkopovou technologií, například při pokládce potrubí či kabelů pod zemi bez rozkopání povrchu. 

„I v našem oboru jsou firmy, které neřeší bezpečnost práce, kvalitu, požadavky technologie, údržbu strojů, sledování technického vývoje a pouze s úsměvem na rtech nabídnou překvapivě nízkou cenu. Pak přijedou, píchnou do země, a když to nejde, tak zmizí. Za rok, za dva, až je doběhnou všechny ty opomíjené náklady, obvykle zmizí úplně. My touto cestou nechceme jít, chceme tady být i za deset let,“ říká Ivan Demjan.

Firma v poslední době pracovala na dvou špičkových technických projektech, které by někdo, kdo pouze tlačí cenu nejníž, jak to jde a nemá speciální technologie, nezvládl. Šlo o podzemní protlaky na nejfrekventovanějších pražských ulicích, na D1, na Jižní spojce a na Štěrboholské. Firma, aby zamezila dopravnímu kolapsu, pracovala pouze v noci, řidiči ráno nepoznali, že zde byly těžké soupravy a že se pod silnicí něco dělo.

„Kdybychom pracovali jako kdysi, tedy rozbitím silnice, znamenalo by to kolaps dopravy,“ říká Ivan Demjan.

Druhou zakázkou byla přeložka potrubí a kabelů před bouráním starých mostů na D1. Také tady pomohla při řešení speciálních technických zadání především špičková technika a kvalita.

„Bohužel krize ve stavebnictví firmám, které nabízejí kvalitu na nejvyšší úrovni, příliš nepřeje. Ale zadávat zakázky těm, kdo nabídnou jen nízkou cenu, je krátkozraké,“ říká Ivan Demjan.

Vladimír Varmuža říká, že se snaží na stavaře, kteří jsou nesolidní, upozorňovat. „Komora upozorňuje investory na ceny dodavatelů, jejich nabídky, kde nabízené ceny nepokryjí ani přímé náklady stavby a byl porušen zákon. Součástí poradenství jsou odborné cenové posudky, právně ekonomický servis, rozklady cen i účast při výběrových řízeních.“

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.