Na cestmistrovstí v Rýmařově mají od počátku října v pohotovosti jedno vozidlo s pluhem, které vyjíždí na silniční úsek pod Pradědem z Hvězdy na Ovčárnu. Vrcholky nejvyšší hory Jeseníků sníh zpravidla pokryje v daném regionu jako první.

„Zimní údržbu na Bruntálsku, Rýmařovsku, Krnovsku a Jindřichovsku máme rozdělenu do dvaadvaceti okruhů,“ sdělil Jaroslav Kala, vedoucí bruntálského střediska Správy silnic Moravskoslezského kraje.

„Staráme se o sjízdnost 697 km silniční sítě druhé a třetí třídy. Solíme 295 km, drtí sypeme 280 km a pluhujeme pouze 43 km. U silnic druhé třídy máme na úklid sněhu maximálně šest hodin, u třetí třídy je lhůta jednou tak delší. Pouhé tři hodiny však tvoří časový limit u silnic první třídy, které v nadcházející zimní sezóně zabezpečuje soukromá firma.“

Letošní dubnový sníh způsobil pozdější start letní údržby silnic. „Loni jsme začali s opravou prvního úseku silnice II/450 Vidly – Karlova Studánka, letos jsme zvládli druhý úsek a v příštím roce bychom chtěli opravu této turisty hojně využívané silnice dokončit. Připravujeme projektovou dokumentaci k rekonstrukci silnice II/451 Vrbno pod Pradědem – Vidly a příjezdové silnice z jihu do oblasti Jeseníků ve směru Malá Štáhle, Dolní Moravice III/37020, Morávka, Hvězda, Karlova Studánka a Vrbno pod Pradědem II/445,“ dodal vedoucí střediska Bruntál Jaroslav Kala.

Údržba v režii sdružení firem

Ostravské komunikace (OK) jsou jako každý rok připraveny bojovat na území města Ostravy se sněhem a náledím. Letos však plán zimní údržby představuje jednu zásadní změnu. Silnice první třídy nově nebudou v kompetenci OK, ale zimní údržbu na nich bude provádět sdružení firem v čele se společností Eurovia.

Technika Ostravských komunikací, a. s. prošla tradiční letní údržbou, pluhy i sypače jsou přichystány a sklady soli, solanky i drti jsou plné. Stejně jako v předešlých letech bude zimní údržba probíhat rajonovým způsobem, to znamená, že každý sypač má svůj přesně stanovený úsek, který udržuje.

„Vzhledem k tomu, že nebudeme udržovat silnice první třídy, ubyly nám rajony. Chceme ale maximálně využít techniku, kterou máme k dispozici, proto jsme přidali jeden nový úsek na městských cestách. Tím jsme zkrátili všechny ostatní úseky a zkrátili také dobu, kterou sypač potřebuje, aby celý rajon ošetřil,” informoval Daniel Lyčka, předseda představenstva Ostravských komunikaci.

Podle informací Ostravských komunikací je celková délka silnic a místních komunikací 375 km. Ty udržuje 14 programů zimní údržby silnic a komunikací, což představuje celkovou údržbu v délce 911 km. V této vzdálenosti jsou započítány všechny jízdní pruhy tam a zpět, včetně přejezdových kilometrů.

Pro údržbu silnic a místních komunikací mají Ostravské komunikace připraveno 19 sypačů na podvozku Tatra 815, 2 vozidla TATRA s předními pluhy, 2 traktory se zadními pluhy, 8 kusů ostatní techniky. Dlužno říci, že ještě mají nasmlouvané posily, a to 12 traktorů se zadními sypači, 2 nákladní vozidla se závěsnými pluhy. Je připraven i posypový materiál - posypová kamenná sůl 6000 tun, kamenná drť (4-8mm) 500 tun a zásoba solanky 50 metrů krychlových.

„Celkem se bude udržovat 14 úseků. Je třeba podotknout, že když lidé uvidí sypač se zvednutou radlicí nahoře, nebo že nesolí cestu, není to tím, že by zimní údržba neprobíhala. Technika, když se přesouvá na svůj úsek, tak nepluhuje a nesype. Jinak náš dispečink má o činnosti sypačů dokonalý přehled. Ve všech vozidlech je GPS, víme přesně, kde se vozidlo pohybuje, jakou rychlostí jede, jestli má radlici dole nebo nahoře, zda solí a také jaké množství soli jde na silnici,” dodal Daniel Lyčka.

Informace Ostravských komunikací:

„Silnice prvních tříd nově bude v zimním období udržovat sdružení firem v čele se společností Eurovia. Ministerstvo dopravy letos do zaběhnutého a osvědčeného systému zimní údržby zasáhlo. Z plánů jednotlivých měst a obcí vyňalo silnice 1. třídy a ty vysoutěžilo samostatně pro celé kraje.

Od listopadu 2017, kdy ze zákona začíná zimní pohotovost, prosíme všechny občany, aby se v případě potíží na silnicích 1. třídy na území města Ostravy obraceli výhradně na dispečink společnosti Eurovia.”

Silnice 1. třídy v Ostravě: Plzeňská, Rudná, 17. listopadu, Místecká, Opavská a Fryštátská. 

AUTORSKY PŘISPĚLI: Libuše Miarková a Josef Zajíc

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.