Plamínky svíček rozmístěných na několika místech kostela jakoby dávaly tušit mimořádnost zážitku, který čekal návštěvníky koncertu a festivalové příznivce.

Sbor Martinů Voices exceloval hned od úvodní skladby. Provedení vícesborové kompozice Miserere od italského renesančního skladatele Gregoria Allegriho, kdy pro většinu posluchačů překvapivé rozmístění zpěváků po celém kostelním prostoru vyústilo v závěrečné spojení všech hlasů dohromady a rozeznění kostela ze všech stran, sklidilo oprávněné dlouhotrvající  ovace.

Koncert teprve začínal, ale už měl za sebou jeden z vrcholů. Vzápětí přicházely další a návštěvníci, mezi nimiž nechyběli ani ti, kteří se mnoho let zpěvu věnují jak na amatérské, tak profesionální úrovni, nešetřili potleskem.

Dejme za všechny slovo Daně Friedové, sbormistryni ženského pěveckého sboru Vlasta v Dobrušce: „Pro mě to byl naprosto úchvatný zážitek, naživo jsem ještě nic takového neslyšela. Soubor určitě patří nejen k naší, ale i k evropské, možná i světové špičce. Zpívám ve sboru víc než čtyřicet let, ale některé skladby byly tak neskutečně těžké, že jsem vůbec nechápala, jak se dají nacvičit. Jsou to zkrátka profesionálové v každém taktu a pan Vasilek je sbormistrovský král.”

Její hodnocení není třeba doplňovat, neboť naprosto vystihuje to, co sbor Martinů Voices pod vedením Lukáše Vasilka v Opočně předvedl.

Koncertní přestávku pak vyplnila velmi zajímavá přednáška PhDr. Petra Koukala, PhD., hlavního organologa Národního památkového ústavu. Přítomnost tohoto významného odborníka na festivalu byla do detailu promyšleným tahem uměleckého ředitele Pavla Svobody, neboť právě v opočenském klášterním kostele se nachází unikátní barokní nástroj, znehodnocený pozdějšími zásahy, který by si zasloužil péči a pomoc.

Doktor Koukal v prvních minutách svého vystoupení upozornil, že z Opočna pochází vynikající varhanář Emanuel Štěpán Petr, který se zde - jak tento odborník z análů matrik vypátral - narodil již v roce 1852 a ne v roce 1853, jak uvádí většina pramenů.

Petrova firma patřila k významným evropským stavitelům varhan své doby, o čemž svědčí neuvěřitelných 351 nástrojů, které se nacházejí v několika zemích a ve velkých chrámových prostorech v Praze i jiných koutech naší země.

Dále se specialista na stavbu a historii varhan věnoval záchraně a opravám královských nástrojů, z nichž jedna je díky MHF F. L. Věka těsně před dokončením.  

Vraťme se však k hlavním protagonistům, kteří po pauze opět vystřídali dr. Koukala. Provedení skladby Daleko, široko pro smíšený sbor a cappella, která zazněla v druhé části, osobně sledoval její autor - skladatel Jan Vičar, což bylo pro Martinů Voices jistě velice inspirující.

Závěr festivalového vystoupení tohoto špičkového komorního sboru patřil Pěti černošským spirituálům od Michaela Tippetta, plným harmonických, melodických a rytmických překvapení a zaslouženě odměněným "bravo" z publika.  

Hudební přehlídka F. L. Věka pokračuje už v neděli 18. října v Husově sboru v Dobrušce, kde se představí německý houslista původem z Itálie Alban Beikircher a jeho žena Vera. Koncert začíná v 19 hodin.           

Když na výlet, tak s turistickou navigací Mapy.cz. Aplikace je zdarma a funguje i bez signálu.