Zimní (nejen) cykloloučení s Vltavou

Novinky, Martin Žák

Letošní paní zima je k venkovním aktivitám mimořádně přívětivá. Proč si tedy nevyrazit jen tak na špacír do míst, které snad každý Pražák alespoň trochu zná, a přesto vždy dokáží překvapit nebo alespoň potěšit svými romantickými zákoutími. Do takových míst můžeme na kole, bruslích, nebo jen tak po svých.

Foto: Martin Žák

Klecanský jez

Vltava severně od Prahy je hojně navštěvovanou lokalitou. Řeka zde jen tak líně sune své vody mezi skalnatými břehy a zejména pravý nám poskytne dostatek klidu. Právě na ten se dnes zaměříme.

Sem může opravdu každý...

Výlet začíná v železniční stanici Řež u Prahy. Vlakem po trati Praha - Kralupy nad Vltavou snadno přepravíme kolo, o bruslích ani nemluvě. Celá trasa se dá jít i pěšky, do Prahy to není zas tak daleko a zvládne ho i zdatnější rodinka s dětmi. V zimním čase je ovšem nutná svačina, všechny místní občerstvovny už mají zavřeno.

Ze zastávky se dáme lávkou přes řeku k Ústavu jaderného výzkumu. Projedeme Řež a pod kopcem se dáme doprava, kde se na břehu připojíme na červené značení. Bruslaři musí po svých, pro kolo jde o velice vhodnou trasu. Místa hůře průjezdná jsou už dnes zpevněná, nic nás nemůže zastavit.

Pokračujeme až ke klecanskému jezu, kde si prohlédneme původní správcův domek. Znalí v něm poznají stavení ze seriálu 30 případů majora Zemana, díl Kvadratura ženy je velmi známý. Bruslaři obouvají brusle, cyklisté pokračují po cyklostezce č. 7.

Po pravé ruce vidíme roztockou vodní tvrz, po obou stranách se střídají strmé skalní srázy. Postupně se před námí údolím otevírají první výhledy na Prahu, poznáváme stadion Na Julisce, letohrádek Baba, a nebo třeba typickou věžatou siluetu dejvického hotelu. Míjíme zoologickou zahradu a pokračujeme až k trojskému zámku. Hezký výhled je na něj z lávky na Císařský ostrov, pohled na historii střídáme s výhledy na modernu - po levé ruce se klene přes řeku zcela nový Trojský most, který je součástí vnitřního pražského okruhu.

Pokud máme štěstí, můžeme se občerstvit v restauračce jezdeckého klubu. Kdo nevydrží, může navštívit legendární bubenečskou nádražku a dát si dobré podkováňské. Kdoví, jak dlouho ještě nádražní budova bude stát. Snadno nás tam přes Stromovku dovede cyklostezka č. A310 a pak č. 162.

Tady náš výlet končí, podél břehu dojdeme až na železniční zastávku Podbaba.

Ještě nemáte dost?

Ti, co se ještě na kole nevyřádili, můžou pokračovat v mých stopách. Od zastávky přejedeme roztockou silnici k prodejně Kauflandu a dáme se nahoru ulicí Paťanka. Kopec přes les je docela výživný, tak šlápneme do pedálů.

Na náměstíčku se chytíme trasy č. 77, která nás dovede až do pohody Šáreckého údolí. Po lesním sjezdu měníme trasu na č. A163 a už rozhodně nikam nespěcháme, jen tak líně proplouváme údolím a užíváme si klid a krásné přírodní scenérie.

Necháme se vést až k hrázi přehrady, pokračujeme dál mezi skalami kolem bystřin potoka až k trase č. A33, která nás doleva dovede k zastávce MHD Divoká Šárka. Znalí si už poradí, ostatní se dají podél rušné komunikace nahoru až na velkou křižovatku, kde přes podjezdy pokračují doleva na Drnovskou až k železniční stanici Ruzyně.

Pravý břeh Vltavy umožní sportovní vyžití opravdu všem, okrajové části města a Šárecké údolí rovněž stojí za to.