Hlavní obsah

Zahradní železnice v Brně-Obřanech rozzáří dětský úsměv každou neděli

Novinky, Hana Nehybová

Díky nadšenci, který bez jakýchkoliv nároků na odměnu investoval svůj čas a peníze, aby na své zahradě vybudoval železnici, mají menší děti možnost si zpestřit nedělní rodinný výlet a svézt se zde zdarma vláčkem.

Foto: Hana Nehybová
Článek

Začalo to nenápadně okolo roku 1990. Ing. Miloši Kovářovi z Obřan zbyl po opravě střechy plech a také další materiál. Nastal problém, co s ním?

Z nápadu, využít zbytky materiálů na model lokomotivy, se pomalu zrodil nápad, že by nebylo špatné, aby se jím mohly vozit menší děti. A tak postupně vznikala v klasické zahrádce rodinného domku na Mlýnském nábřeží zahradní železnice.

Snahou Ing. Kováře bylo napodobení železničního systému 30. až 50. let 20. století. Vzhledem k bezpečnosti dětí však nejde o modely v přesném měřítku. Na bezpečnost malých pasažérů klade Ing. Kovář velký důraz. 

Právě z bezpečnostních důvodů byly vagonky postupně vybaveny ohrádkou, aby děti nevypadávaly. Všechny nápravy jsou vybaveny řetězovým převodem z důvodu zamezení jejich prokluzování. Pro větší bezpečnost dětí se také postupně připevňují vedle kolejí vodící lišty, zamezující převrácení vozíků. Vláček s dětmi projíždí i tunelem, kde Ing. Kovář nainstaloval bezpečnostní kameru. 

Souprava uveze šest dětí zhruba ve věku do deseti let (max. do 30 kg) a délka trati je okolo 100 metrů. 

Nástupní stanice je pod jabloní uprostřed zahrady. Když se ozve zapískání výpravčího, u kterého vláček zastavuje, vydá se souprava s dětmi na svou cestu. Projede kolem branky, kde je již spuštěná závora, zabraňující vstupu na trať, proplete se mezi okrasnými keři v levé části zahrádky a po trati, vedoucí kolem plotu, zmizí v tunelu, aby se o chviličku později vynořila a projela kolem další lokomotivy a drezíny zpět na nástupní stanici k čekajícím rodičům.   

V zahradní železnici Ing. Kováře (http://www.zahradnizeleznice.net/) se mohou děti vozit od dubna do prosince každou neděli od 11 do 18 hodin. Vstupné je dobrovolné a je využíváno na snížení zvýšených nákladů na elektrickou energii a k pravidelné údržbě tratě i souprav. 

Reklama

Výběr článků

Načítám