Žáci z Loun se podívali do vesmíru i mezi sto let staré časopisy

Novinky, Jana Elbelová

Padesátka žáků pátých a šestých tříd ze základní školy v ulici 28. října v Lounech navštívila v úterý 4. října Planetárium Praha a také nedaleké oddělení časopisů knihovny Národního muzea při exkurzi do našeho hlavního města.

Foto: Jana Krotilová

V planetáriu.

Žáci v planetáriu shlédli vzdělávací pořad Pohyby Země. Propluli celou Sluneční soustavou, zblízka se zastavili u každé z planet, ale nejvíce pozornosti patřilo planetě Zemi. Žáci tak měli jedinečnou možnost podívat se na Zemi odkudsi z vesmíru coby kosmonauti pomyslné vědecké výpravy. Pozorovali, jak se planeta otáčí, jak se na ní střídá den a noc nebo roční období a dozvěděli se i příčinu těchto jevů. Pořad navazoval na znalosti získané v přírodovědě a vlastivědě.

Druhým cílem exkurze byl půvabný Místodržitelský letohrádek, sídlo Oddělení časopisů Knihovny Národního muzea. Tam se žáci seznámili nejen s bohatou historií budovy, ale především se způsobem uchovávání časopisů a novin pro budoucí generace. Mohli si prohlédnout několik set let staré tiskoviny, v jiných si mohli i listovat.

Viděli tak například Pražské Nowiny z roku 1848, nebo dětský časopis Sluníčko z roku jejich narození. Mohli porovnat vydání současného časopisu Vesmír s tím z roku 1873 a zjistili, že bulvární plátky nejsou výsadou 21.století.

Lounská základní škola se snaží v rámci výuky zprostředkovat svým žákům nejen znalosti a dovednosti, ale také příjemné zážitky. V říjnu ještě žáci navštíví vybraná představení v Městském divadle či využijí některých programů Městské knihovny v Lounech.