Hlavní obsah

Za historií cyklistiky se vydala orlickoústecká výstava Na dvou kolech

Novinky, Stanislava Dvořáková

V Městském muzeu v Ústí nad Orlicí lze zhlédnout výstavu k 120. výročí založení 1. Klubu cyklistů v Ústí nad Orlící. Doplněná je exponáty zapůjčenými z Prvního českého muzea cyklistiky v Nových Hradech, dokumentujícími historii jízdního kola jako dopravního, posléze i sportovního prostředku.

Foto: Stanislava Dvořáková

Celodřevěná replika prvního typu jízdního kola z roku 1817 Karl von Draise z Karlsruhe.

Článek

Výstava v Městském muzeu v Ústí nad Orlicí dokládá nejen 120 let tradice cyklistiky ve městě, ale zároveň za pomoci exponátů zapůjčených z Prvního českého muzea cyklistiky v Nových Hradech vznik a vývoj bicyklu za posledních 200 let.

Původ jízdního kola, které dnes slouží k rekreačním, sportovním, a dopravním účelům pochází z dávných dob asi 2500 let před naším letopočtem. Dochované exponáty, které výstava představuje, se datují rokem 1817.

Psal se rok 1813, kdy vyjela v Německu první čtyřkolová draisina. Vzhledem k špatnému stavu cest neměla úspěch a tak její vynálezce Karl von Drais přichází s vylepšením na dvě kola spojená rámem, se sedlem a řízením, s pohonem jezdce odrážením nohama od země. Ani tento stroj není patentovým úřadem přijat.

Zlom nastává až v roce 1817, kdy bylo na draisině (dresína či běhostroj) ujeto 50 km za 4 hodiny, což bylo třikrát rychleji než poštovním dostavníkem. V Německu přesto byla považována jen za zábavnou hračku pro vyšší společnost, ale pocit z jízdy byl nakonec tak silný, že se dresína začala šířit po celém světě.

Devatenácté století je obdobím stálého vylepšování, až v roce 1868 ve Francii jsou přidána šlapadla, později i brzda a vzniká název velociped, v českých zemích kostitřas. Začínají se jezdit různé závody, první závod v Rakousku-Uhersku se jel 15. srpna 1869 v Brně Lužánkách. 11. června 1882 byl ve Vídni pořádán cyklistický závod na jednu míli, ve kterém zvítězil český cyklista Josef Kohout.

Na konci 19. století se rozšířila výroba tzv. vysokých kol. V Čechách první vysoké kolo vyrobili bratři Josef a František Kohoutovi na Smíchově v Praze. Problémem tohoto kola byly nebezpečné pády a tak v dané době museli mít jezdci řidičský průkaz.

Ve 20. století dochází k rozšíření jízdního kola do zemí celého světa a zároveň k jeho rychlému zdokonalování. V roce 1933 je uvedeno na trh první kolo s balónovými pneumatikami, po němž následuje éra moderních bicyklů, které známe v dnešní době (silniční, horské, crossové, trekkingové a další).

Z této doby mimo jiného si lze prohlédnout jízdní kolo Eska z roku 1960 vyráběné v Chebu na export pro asijský trh a v Rokycanech vyrobený Favorit pro LOH 1964 v Tokiu.

S rozvojem kol vznikaly i kluby cyklistů. V Ústí nad Orlicí byl první klub založen v roce 1894 a řadil se k nejstarším v republice. Pořízení velocipedu bylo však finančně náročné, takže jízdě se mohl věnovat jen ten, kdo byl dobře situován. Z toho důvodu skladbu zakládajících členů ústeckého klubu tvořili továrníci, lékaři a právníci. Činnost klubu byla ukončena v roce 1911.

Druhý Cyklistický československý klub vznikl v roce 1923 se zaměřením na výletní činnost. Jeho mezníkem byl rok 1948, kdy příznivci cyklistiky se registrovali v cyklistickém oddíle TJ Sokol, který se věnoval závodní činnosti. V té době se jel i populární cyklistický závod - VII. Andrlův chlum klasifikovaný do mistrovství ČSR v jízdě do vrchu.

Další činnost obšírně dokládá výstava, která potrvá do 23. března.

Reklama

Výběr článků

Načítám