Hlavní obsah

Výstava Věčné návraty fotografa Roberta Rohála se z Karlštejna přemístí na Nové Hrady u Litomyšle

Novinky, Dana Ehlová
Aktualizováno

Poté, co během třetího květnového víkendu opustí výstava černobílých fotografií Roberta Rohála nazvaná Věčné návraty státní hrad Karlštejn, bude v červnu a červenci k vidění v Nových Hradech u Litomyšle.

Foto: Robert Rohál

Z cyklu Romance o Krásce a Zvířeti.

Článek

Možnost prezentace na našem nejznámějším hradu, kde Věčné návraty za prvních šest týdnů vidělo takřka osmadvacet tisíc návštěvníků, Robert Rohál velmi uvítal: „Během posledních čtyř let jsem vystavoval na řadě míst, třeba na hradě Křivoklát, v překrásném zámku v Doudlebách nad Orlicí anebo v Národním muzeu fotografie v Jindřichově Hradci, ale mít výstavu na Karlštejně, to je pro mne velká čest,” řekl o výstavě instalované ve 13. komnatě Michalské věže. 

Jak už novinky.cz informovaly, představuje nejnovější Rohálova souborná kolekce nazvaná Věčné návraty dva cykly - Romance o Krásce a Zvířeti a La Divina. Zatímco první cyklus připomíná známý pohádkový příběh, v němž mu před objektivem zapózovali režisér Peter Gábor a modelka Karolína Bubelová, druhý obsahuje snově-romantické portréty mladé mezzosopranistky Lenky Čermákové.

K výstavám patří i vernisáže. Nejednu z nich už Robertu Rohálovi uváděl historik a publicista Karel Bartošek, který jeho tvorbu hodnotí takto: „Po reportážních začátcích se jeho zájem přesunul na uměleckou fotografii, která má od počátku dva shodné rysy – zaměřuje se na fotografování lidí a je zásadně černobílá. Obě tyto vlastnosti vytvářejí u Rohálových fotografií typickou poetiku – nádech tajemství, romantiku, očekávání dramatických dějů, přičemž je vše zasazené většinou do historického či přírodního prostředí.”

A jaké příběhy podle Bartoška vypráví Robert Rohál prostřednictvím svých fotografií? „Jednou spíš pocitové, jako byla skvostná série jeho andělů, velmi originálně stylizovaných, či komtesa, pohrávající si s kostýmními a stavebními historickými detaily, v poslední době spíš dramatické, vytvářející sevřený oblouk otevřených i skrytých dějů – tak jak fotograf ukázal v cyklu Edith a Marlene, odkazujícím k tvorbě a osudu dvou femme fatale – Edith Piaf a Marlene Dietrich, a zejména v pro něj zřejmě nejtypičtější - fotografické novele či spíše pohádkovém thrilleru Romance o Krásce a Zvířeti. Robertova tvorba je zcela nezaměnitelná, atmosféra jeho děl je unikátní a lze jej bez uzardění označit za posledního fotografa – romantika Meliésovského výrazu.”

Výstava Věčné návraty na Karlštejně skončí 31. května a celý červen a červenec bude k vidění na zámku Nové Hrady u Litomyšle.    

Reklama

Výběr článků

Načítám