Hlavní obsah

Výstava Předjaří na Pražském hradě představí mistrovské dílo Olympští bohové od Petra Pavla Rubense

Novinky, Ivana Kvasnicová

Tématem již osmého ročníku Předjaří na Pražském hradě je obraz Olympští bohové od Petra Pavla Rubense. Výstava přiblíží mistrovské dílo ze sbírek Pražského hradu, které patří mezi nejhodnotnější obrazy u nás v záplavě přirychlených cibulových květin.

Foto: Pražský hrad
Článek

Výstava Předjaří se koná v Empírovém skleníku v Královské zahradě Pražského hradu od pátku 28. února do neděle 8. března. Záštitu nad ní převzala Ivana Zemanová, manželka prezidenta republiky.

„Vedle záplavy přirychlených cibulovin, jakými jsou především tulipány, narcisy, modřence, kosatečky, řebčíky nebo hyacinty, ale také pokojových květin, z nichž vynikají například štřevičníky nebo strelície či hvězdníky, chce připomenout výjimečný obraz ze sbírek Pražského hradu,” uvedl Jiří Ovčáček, ředitel Tiskového odboru a tiskový mluvčí prezidenta republiky.

„Obraz Shromáždění olympských bohů přináleží k domácímu zlatu Pražského hradu. Byl namalován pětadvacetiletým Petrem Pavlem Rubensem v italské Mantově na přelomu let 1601 až 1602. Obraz je jedním z raných mistrovských pláten vlámského malíře. Zrcadlí jeho poučení starší i soudobou italskou malbou. Rubens poznal umění v Římě, Benátkách, Mantově, Florencií i Janově. Složitá, v podstatě ještě manýristická kompozice námětově čerpá z Vergiliovy poezie. Velkolepost gest a výraznost barev je již ale předzvěstí nastupujícího barokního patosu. Velikou otázkou je, jak se obří plátno dostalo z Itálie do Čech. Na Pražském hradě je doloženo od roku 1685. Je možné, že bylo válečnou kořistí při vyplenění Mantovy v roce 1630 a písmeno L v pravém dolní rohu naznačuje, že jej vlastnil některý z Habsburků – Leopold vládnoucí v Nizozemí nebo Leopold I. vládnoucí v Čechách.

Obraz byl několikrát restaurován a zmenšen. Na výstavě je zastoupený kvalitní fotokopií. Originál Rubensova díla je v současné době na výstavě v italském městě Forli. Skleník nedává možnost vystavovat originál, ale dává hlavnímu kurátorovi uměleckých sbírek Jaroslavu Sojkovi možnost maximálně přiblížit příběh umění – obrazu, který je vedle děl Tiziana, Veronese a Tintoretta jedním z nejhodnotnějších v Obrazárně na Pražském hradě. Dějiny umění nejsou elitní vědou a historik umění by měl sbírky popularizovat kultivovanou formou,” dodal Jiří Ovčáček

Stálá expozice Obrazárny Pražského hradu představuje návštěvníkům reprezentativní výběr více než jednoho sta nejkvalitnějších obrazů z majetku Pražského hradu čítajícího kolem 4000 obrazů. Mezi více než stovkou unikátních děl nechybí obrazy Tiziana, Aachena či Rubense.

Kořeny Obrazárny sahají do konce 16. století, kdy císař Rudolf II. shromáždil na Pražském hradě nejrozsáhlejší sbírku uměleckých předmětů, která neměla v tehdejším světě obdoby a která položila základ mnoha současným evropským galeriím. Z proslulé galerie Rudolfa II. se v současné sbírce dochovalo jen několik kusů.

Kolekce z poloviny 17. století obsahuje díla významných italských, německých, nizozemských, vlámských a dalších mistrů. Spolu s obrazy malířů českého baroka je Obrazárna po mnoha rekonstrukcích přístupna veřejnosti. Obrazárna Pražského hradu se tak kvalitou děl vyrovná nejvýznamnějším evropským uměleckým kolekcím.

Reklama

Výběr článků

Načítám