Hlavní obsah

Výstava historických motocyklů v Hořicích připomene první motocyklový závod

Novinky, Ivana Kvasnicová

Městské muzeum v budově hořického zámku připomíná historii i současnost motocyklového sportu na přírodních okruzích, zejména pak tradičních závodů 300 zatáček Gustava Havla v Hořicích. Výstava Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích je k vidění po celou letní sezonu až do 15. září tohoto roku.

Foto: Mgr.Kateřina Goroškov, Marketing a PR specialista
Článek

„Závod 300 zatáček získal beze sporu největší proslulost v historii hořických silničních motocyklových závodů. Letošní výstava motocyklů a veteránů je oproti letům minulým opět bohatší o nové exponáty, trofeje a obrazový materiál, návštěvníci se při zhlédnutí určitě zastaví i u řady různých dalších artefaktů, které se tematicky hořického okruhu a lidí kolem něj týkají. Expozice jsou průchozí jak v přízemí, tak i v prvním poschodí zámku, a nejen fanouškům motocyklového sportu tak názorně představí dějiny a osobnosti hořických závodů. Součástí expozic jsou i prezentace unikátních filmů a dobových dokumentů,“ uvádí kurátor výstavy Ing. arch. Martin Pour.

„V letech 1936-1938 se v Hořicích jely tři ročníky tohoto závodu a diváci zde mohli vidět tehdejší naši motocyklovou špičku – Antonína Vitvara, Františka Juhana nebo Jana Lucáka, přítomen byl i známý anglický konstruktér pražské Jawy George William Patchet. Hořickým Zatáčkám předcházely již dřívější závody, počínaje rokem 1926, kdy byl v našem městě odstartován závod Hořice – Sadová – Hořice. V následujících letech přibyly i další závody, jejichž pořadateli byli členové S.K.Č.V. (Sportovní klub českých velocipedistů).

Významnými pokračovateli motoristického dění v Hořicích se potom v 30. letech minulého století stali členové trampské osady, později trampského klubu Grey Grizzly. Ti uspořádali závody do vrchu a na ploché dráze, aby od roku 1936 byly spoluorganizátory (spolu s členy hořické odbočky Ligy československých motoristů) dodnes existujícího závodu nazvaného 300 zatáček Podkrkonoší. Po odjetí tří ročníků závodu v letech 1936 – 1938 přišlo období 2. světové války, které přerušilo veškeré motoristické dění v celé Evropě,“ doplnil Martin Pour.

Až v roce 1961 byl obnoven závod 300 zatáček a hned v dalším roce byl závod zařazen do seriálu MR. Název vznikl podle dvanácti kol závodu, během nichž ujede motocyklista na hořickém závodním okruhu přesně 312 zatáček. V roce 1968 se závod stává mezinárodním a nese také pojmenování po českém závodníku Gustavu Havlovi, který patřil mezi světovou špičku a tragicky zahynul v roce 1967.

Závody, které patří díky častému střídání reliéfu k nejnáročnějším, ale divácky také nejatraktivnějším na přírodním okruhu v Evropě, se od roku 1961 jezdí nepřetržitě s výjimkou let 1992 a 1993, kdy došlo z důvodu špatného povrchu dráhy k nucené přestávce. Díky tomu ale byla založena nová tradice, kterou je pořádání závodů veteránů Česká Tourist Trophy, kde se nezávodí v rychlosti, ale ve stálosti výkonu a v pravidelnosti. Oba tyto závody se dnes již jezdí souběžně, 300 zatáček Gustava Havla v květnu a Česká Tourist Trophy v srpnu.

Vzhledem k letošní epidemiologické situaci je zrušený plánovaný závod 300 Zatáček Gustava Havla + IRRC, který se měl konat v náhradním termínu 15. a 16. srpna.

58. ročník 300 Zatáček Gustava Havla a 29. ročník České Tourist Trophy + IRRC se proto pojede až v roce 2021.

Reklama

Výběr článků

Načítám