Hlavní obsah

Vítkovický jez na řece Ostravici v Ostravě byl opraven

Novinky, Josef Zajíc
Aktualizováno

Jez na řece Ostravici v regionu Ostrava, první jez po toku řeky od lávky přes řeku v Ostravě-Hrabové na km 8,760, byl podle informací státního podniku Povodí Odry opraven a uveden do provozu.

Foto: Josef Zajíc

Ostrava 16.1.2019 Vítkovický jez na řece Ostravici je opraven. Celkový pohled. Stav 15.1.2019

Článek

Příčinou nutné dvouleté opravy jezu byl nevyhovují technický stav stávajících povrchů jezových polí poškozených při chodu štěrkových splavenin za vyšších průtoků v řece Ostravici.

Podle informací ze státního podniku Povodí Odry byla stavební činnost zahájena v březnu 2017. Během tohoto roku se opravilo pravé jezové pole a v roce 2018 byla opravena levá část jezu, tj. levé jezové pole včetně štěrkové propusti.

U železobetonových konstrukcí spočívala oprava v odbourání nevyhovujících povrchů a následném nahrazení povrchovou vrstvou z odolnějších vodostavebních železobetonů. Nejvíce namáhané kamenné konstrukce - balvanitý skluz a břehové opevnění v podjezí byly vyměněny. Šířka jezu je 49 metrů s délkou vývaru 10,23 metru a hloubkou 3 metry.

„Jez byl postaven ve 40. letech 20. století jako pevný jez pro zajištění levobřežního odběru do nynějších Vítkovických železáren a ArcelorMittalu. Později došlo k několika úpravám (například obsazení klapek) a rekonstrukcím. Poslední rekonstrukce stavební části proběhla v roce 2000,” informoval Dalibor Kratochvíl, ředitel závodu Frýdek-Místek, státního podniku Povodí Odry.

„V současnosti jez Vítkovice zajišťuje dodávku vody průmyslovým podnikům a stabilizuje koryto toku řeky Ostravice,” dodal.

Zhotovitelem stavby byla společnost Metrostav, a. s. Projektovou dokumentaci dodala a autorský dozor realizovala společnost Sweco Hydroprojekt, a. s., odštěpný závod Ostrava.

Pro zvýšení bezpečnosti byla instalována záchytná oka pro hasičský záchranný sbor a natažena lana na stěny ve vývaru pro zachycení se tonoucího. Na březích jsou nainstalovány informační tabule s instrukcemi první pomoci. Vyměněn byl také povrch vozovky cyklostezky na pravém břehu.

Celkové náklady stavebních prací činily necelých 27 milionů korun a byly hrazeny z rozpočtu státního podniku Povodí Odry.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám