Úvaly zvou na naučnou stezku s unikátním kamenným mostem

Novinky, Jiří Cysař

O slunečné sobotě se stal cílem našeho výletu park nedaleko Prahy - konkrétně v Úvalech. Přírodní park Škvorecká obora – Králičina se nalézá nedaleko toho středočeského městečka. Nalezneme zde nejen naučnou stezku, ale i historický kamenný most a uměle vytvořený kopec.

Foto: Jana Bečková

Kamenný most

Od nádraží se vydáváme po Pražské ulici a stoupáme kolem městského úřadu a mateřské školky až na širokou lesní cestu, která je souběžná se silnicí na Prahu. Po chvilce dojdeme k vysílači, jenž se vypíná nad okolní krajinou.

Prohlédneme si toto místo i s památníkem obětí druhé světové války a opatrně přejdeme silnici a již jsme v Přírodním parku Škvorecká obora – Králičina. Jdeme po jeho okraji u vesnice Květnice - oboru lemuje historická zídka postavená s bývalého hradiště.

Po chvilce nás zaujme velký kopec uprostřed místní roviny. Neváháme a vystoupá na vrcholek, odkud je výhled do okolí. Tento umělý kopec vznikl navršením hlíny z pražských tunelů, jak jsme se dověděli od místních.

Pokračujeme dále a přicházíme ke kamennému mostu na okraji obory. Jedná se o kulturní památku (více si řekneme o něco později). Odtud se dostáváme ke Květnické studánce, jenž je součástí naučné stezky a byla otevřena relativně nedávno - v roce 2011. Turistické posezení láká k odpočinku, na informační ceduli si čteme o historii studánky.

Celá stezka je značena šipkami na stromech a tak pokračujeme dál po její trase. Je zde devět zastavení u zajímavých míst ve zdejší oboře s popisem historie, fauny i flory. Celková délka stezky je asi šest kilometrů. Objevujeme se na konci obory a opět přecházíme frekventovanou vozovku a v Nerudově ulici se vracíme do Úval. Pak již opět po Pražské třídě klesáme na vlakové nádraží. Ušli jsme asi 12 kilometrů a občerstvení nás čekalo v cíli výletu.

Naučná stezka prochází přírodním parkem Škvorecká obora – Králičina, lesním komplexem, který se rozkládá mezi městem Úvaly, pražskou městskou částí Újezd nad Lesy a Klánovickým lesem. Seznamuje s rostlinami a živočichy chráněného území, s pozůstatky hrádku Skara, údolím potoka Výmoly, Květnickou studánkou a dalšími zajímavostmi a historií bývalého lichtenštejnského panství.

Seznam zastávek: Králičina, Hrad Skara, Skalka, Starý splav, Květnická studánka, Na křižovatce, Mariánský dub, Lesní mokřady, Škvorecká obora.

Kamenný most

Jde o stavbu klasicistní z počátku nebo poloviny 19. století. Mostek představuje vysoce hodnotné mostní dílo. Provedení mostu z lícového zdiva z lomových i opracovaných kamenů se u mostních děl této velikosti a významu objevuje jen zřídka. Ojedinělý kamenný dvou obloukový most, s důrazem na technickou i estetickou kvalitu díla, je dochován ve zcela autentické podobě. Most je postaven z lomového i opracovaného kamene. Celková výška mostovky od hladiny Výmoly je zhruba 375 cm, délka 1270 cm.