Hlavní obsah

Ústecký autosalon představil vedle nejmodernějších vozidel i historické stroje

Novinky, Stanislava Dvořáková

Střední odborná škola a Střední odborné učiliště automobilní Ústí nad Orlicí 22. září připravily ve svém areálu dílen v Hylvátech 14. ročník motoristické akce, kde seznámily stovky návštěvníků nejen s vozidly poslední výroby, ale i s řadou historických strojů.

Foto: Stanislava Dvořáková

Replika elektromobilu Dora. Původní kočár měl dojezd 80-100 km na jedno dobití, pohon zadních kol, 9 stupňů pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad.

Článek

Ukázky zahrnovaly širokou nabídku všeho, co se pohybuje nejen na kolech, ale i ve vzduchu. Na dvoře areálu stála řada 60 vozů všech významných prodejců jako Citroën, Peugeot 208, Chevrolet, nová Kia Exclusive, Mazda, nový Hyundai i20, Renault Thalia se zajímavou nabídkou ceny od 99 900 Kč, Volkswagen Golf a již dostupné elektromobily Peugeot 106 Elektric (rychlost 95 km/h., dojezd 150 km) a Citroën Czero.

Dále za chodu bylo možné sledovat motocykly Harley Davidson v kontrastu historického Fordu v kočárovém provedení a stroje na parní pohon. Zbytek nádvoří zaplnil Motoklub policie ČR se svojí technikou a vozidla IZS. Bezpečnost silničního provozu prezentoval BESIP včetně trenažéru, který byl stále vytížen zájemci. V zadní části nádvoří si bylo možné prohlédnout autobusy, nákladní vozy, traktory, zvedací stavební techniku a vojenskou techniku složek Armády ČR.

V jednotlivých sálech areálu byly vystaveny řady motocyklů, elektroskútrů, elektrokol, na ukázku se našel i segway. Nechyběly ani modely různých aut, letadel a balonový koš s nabídkou vyhlídkového letu.

Samostatný sál byl vyčleněn šestiválci ústecké firmy FGR Midalu. Vystavený FGR 125 69 absolvoval 111 závodů, vedle stálo 20 získaných pohárů.

Doplněním byl stánek s polarizačními brýlemi na aktivní ochranu zraku pro řidiče, rybáře a sportovce. Zároveň byla připravena prohlídka novinek v diagnostické technice, svařování, lakování, nářadí a v celkovém vybavení autoservisu.

Největší zájem se však soustředil do sálu s historickými automobily a motocykly. Letošní výstava byla zaměřena na značku Aero a klasické anglické a americké motocykly. Vedle naleštěných vozů Aero z 30. let minulého století od 616 ccm, 20 ks do 998 ccm, 30 ks bylo i zcela devastovaného Aera Minor z roku 1947. Z cizích vozů byly zastoupeny ukázky Američan z Paříže - Chrysler 180 GC vyráběný v letech 1970-80 v počtu 500 tisíc kusů, Lincoln Town Coupé, osmiválcový Cadillac z roku 1979 o obsahu 4100 ccm a Cadillac z roku 1976, 8250 ccm.

Našim motocyklům dominovala JAWA 350 V4 typ 673, s kterou první jízdu v roce 1967 na ploše letiště v Praze - Ruzyni uskutečnil tovární jezdec Fr. Šťastný. Stroj o hmotnosti 140 kg dosahoval rychlosti přes 265 km/h. Vyrobeny byly tři kusy, vystavený exponát je přesná replika. Z cizích motocyklů to byly Harley, Suzuki, Yamaha a Honda.

Nejzajímavější pak byla replika elektromobilu, vyrobená v roce 1906 v italském Janově firmou Dora v počtu jen několika prototypů. Na jejím zhotovení mají zásluhu i otrokovické papírny záchranou anglického katalogu automobilů a použité technické poznatky Fr. Křižíka z archivu NTM v Praze.

Dalším unikátem byla replika jednokolového motocyklu, zhotovená podle předlohy Francouze Ericha Ediona Putona s vertikálním jednoválcovým motorem. Zhotovení repliky trvalo 1630 hodin. Speciální gumové obutí bylo vyřešeno s pomocí firmy Exner z Havlíčkova Brodu.

Součástí prohlídky byl i doprovodný program kaskadérů, který však pro odpolední déšť nemohl být dokončen.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám