Hlavní obsah
Foto: Václav Turek

Třetí ročník Tříkrálového večera v Trojici se vydařil

Jak program večera sliboval, na své si přišli příznivci poezie, tónů varhan a smyčcových nástrojů, blues a rocku i doprovodné výtvarné a filmové složky finálního setu kapely 2 Generations. Bylo možno vychutnat si zvuk Hanzelkových varhan, křehkost poezie, i ponořit se do magického rockového světa.

Foto: Václav Turek
Třetí ročník Tříkrálového večera v Trojici se vydařil

Úvodní blok večera, pořádaného v neděli 13. prosince, patřil výboru z poslední sbírky hudebních textů píseckého básníka a textaře Milana Prince, a to pochopitelně v jeho vlastním přednesu.

Poté již přivítal dalšího účinkujícího, resp. účinkující, kterým byl původem brněnský, leč pro Písek již dlouho vlastně místní, hráč na klávesové nástroje Břetislav Bakala, v tomto setu usednuvší za varhany. Stejně jako loni si přizval mladého talentovaného houslistu Stanislava Zemka, produkci navíc také obohatil kontrabas Jaroslava Kulandy a rytmické části podpořil cajonem Ondřej Jiří Beneš. Od úvodních tónů Smetanovy Vltavy se posluchačům dostalo i přechodů do rockové a muzikálové klasiky. 

Před finálním blokem opět zazněla poezie v Princově podání, tentokrát skromně sáhl do tvorby Jana Skácela, aby poté pozval na pódium večer uzavírající rockové seskupení 2 Generations. Více než hodinový program jako vždy plně provázela nejen synchronní projekce, nově ale i dlouhá smyčka s obrazy oblohy a vesmíru, promítaná na strop kostelíka, čímž byl dojem z jedinečnosti večera ještě vizuálně umocněn. 

S posledním tónem varhan, za které ve finálním Epilogu opět odskočil od kláves Nord Břetislav Bakala, skončil i dle reakcí publika příjemný a vydařený, CKMěstaPísku pořádaný večer. Vzhledem k rok po roku stoupající návštěvnosti lze doufat, že se z akce stane tradice, obohacující i tak pestrý kulturní život v městě nad Otavou.

Známou raritou jsou varhany v Trojici, bývalý majetek cestovatele Jiřího Hanzelky, a s přihlédnutím k programu večera stojí za zmínku i údajná Smetanova inspirace k napsání symfonické básně Vltava při jeho pobytu na šumavské Čeňkově pile, tedy v místech, kde vzniká soutokem Vydry a Křemelné zcela jiná řeka, tedy Otava, na jejímž břehu právě koncertní síň Trojice leží. Ale i to „zmollované” téma "Kočka leze dírou..." nemusí pocházet z českých luhů a hájů, Smetana ho mohl odchytit z lidové písně ve Švédsku, a k slyšení je nezávisle i v izraelské hymně. Tam má tento nápěv evidentně zdroj v staré sefardské modlitbě za vláhu z Toleda.

Co se týče píseckého muzikanta Břetislava Bakaly, nelze nevzpomenout paralelu "naruby" s Romanem Dragounem (hojně texty Princem zásobovaným), který naopak coby písecký rodák je vníman coby brněnský muzikant pro jeho letité působení po usazení v této moravské metropoli.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků