Hlavní obsah

Světová premiéra: Kocourkov-Brod zacílí na kampaň #MeToo, korupci i byrokracii

Novinky, Blanka Šmejdovcová

Už tuto sobotu 13. dubna uvede Slovácké divadlo v Uherském Hradišti ve světové premiéře novou hru Šimona Cabana Kocourkov-Brod. Přední český divadelní a filmový tvůrce se ujal i režie a vytvořil k inscenaci scénu.

Foto: Marek Malůšek

V inscenaci si zahraje i Pavel Hromádka.

Článek

Satiru o tom, že společnost, kterou kritizujeme, tvoříme my sami, napsal Šimon Caban přímo pro uherskohradišťský soubor.

„On ten text je totiž takový příběh, který se odehrává kdysi, kdesi, ale možná je současný a nedaleko od nás. A není tu jasné, kdo je dobrý, kdo zlý a vlastně teprve naší reakcí na tento děj a postavy v něm se ukazuje, kam která společnost ve svém uvažování a chování směřuje. A v tom vidím to důležité pro samotné představení v dnešní době, pro dnešní diváky,” řekl o novince režisér.

„Když jsem uvažoval o anotaci, která by přitáhla a neodradila diváka v obavě, že půjde o aktivisticky politickou moralitu, mne napadlo – společenská satira, při které se ukáže, že tu společnost, kterou kritizujeme, tvoříme my. Nebo – společenská hra. O život. Nikoli vlastní. Může to být komedie? Sám ještě teď nevím, protože to je kouzlo procesu, ale vím, že i důležité věci se vnímají lépe, je-li jejich nositelem humor. A dělat si legraci ze všeho, včetně sebe sama, to nám Čechům šlo vždycky dobře,” dodal Caban.

Ke spolupráci přizval Šimon Caban kostýmní výtvarnici Jitku Fleislebr, hudbu složil Darek Král, se kterým režisér a scénograf spolupracoval na inscenaci Sexmise v královéhradeckém Klicperově divadle. Dramaturgie se ujala Markéta Špetíková.

„Inscenace Kocourkov-Brod bude myslím hlavně velmi bohatá, tematicky, herecky i vizuálně. Režisér Šimon Caban si všímá celé řady aktuálních fenoménů – uprchlická krize, kampaň #MeToo, korupce, byrokracie, politická korektnost – a nechává do nich nahlédnout ze dvou úhlů pohledu: toho našeho evropského, liberálního – a druhého, ortodoxnějšího, který v Šimonově podání nabývá až mytických rozměrů,” doplnila dramaturgyně Markéta Špetíková.

„Abychom se v té změti vyznali, bude nás celým představením provázet trošku netradiční Kašpárek v podání Davida Vaculíka. Také po stránce herecké nás čeká zajímavý rozptyl od civilního herectví až po pateticky velkolepé situace. A v neposlední řadě je Šimon Caban velmi vizuálně nápaditý. Navrhl krásnou scénu odkazující na prostorově velkorysé starověké památky. Do ní navíc umístil tři velké skleněné vitríny a průsvitnou fólii dělící celý prostor, jichž využívá pro vytváření skutečně působivých světelných atmosfér,” dodala dramaturgyně.

„Toto zkoušení je nesmírně náročné na koncentraci. Jsme pořád všichni na jevišti a když necháte desítku herců čtyři hodiny pohromadě, začnou se po dvaceti minutách chovat jako mateřská škola na výletě. Pro režiséra extrémně vyčerpávající a pro herce taky. Text vznikl zajímavým způsobem. Pan režisér si s námi dal schůzku, pár hodin jsme si povídali a on pak jednotlivé části tohoto rozhovoru použil jako součást scénáře, který již měl připravený,” uvedl herec David Vaculík.  

Z hereckých tváří se diváci mohou těšit kromě Davida Vaculíka na Františka Maňáka, Kláru Vojtkovou, Pavla Hromádku, Irenu Vackovou, Davida Vackeho, Pavlínu Hejcmanovou, Kamilu Zetelovou, Jitku Hlaváčovou a další.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám