Hlavní obsah
Nová formule je oproti minulému modelu výrazně lehčí, modernější, a tím i konkurenceschopnější. Foto: Západočeská univerzita

Studentský tým představil nový závodní vůz - modernější, konkurenceschopnější

Studentský tým UWB Racing Team Pilsen složený ze zástupců čtyř fakult Západočeské univerzity v Plzni se po dvouleté pauze vrací zpět na závodní okruh. 30. června představil v univerzitním areálu na Borských polích veřejnosti a partnerům vůz UWB03.

Nová formule je oproti minulému modelu výrazně lehčí, modernější, a tím i konkurenceschopnější. Foto: Západočeská univerzita
Studentský tým představil nový závodní vůz - modernější, konkurenceschopnější

Nová formule je oproti minulému modelu výrazně lehčí, modernější, a tím i konkurenceschopnější.

Jedním z hlavních cílů pro tento rok bylo výrazné snížení hmotnosti vozu, která ovlivňuje jeho celkovou jízdní dynamiku. Váha předchozího modelu UWB02 byla 298 kg. Aby bylo možné hmotnost snížit, musel tým navrhnout zcela nový koncept vozu.

Jednou ze základních koncepčních změn byl přechod z 13palcových kol na 10palcová kola se středy, které členové týmu sami navrhli. Vzhledem ke změně velikosti kol byl přepracován kompletní systém uložení kola, u kterého bylo využito CNC obrábění těhlic vozu a ostatních komponent uložení kola.

Pro zlepšení jízdních vlastností vozu vyvinuli studenti ve spolupráci se společností
ZF Engineering řídicí jednotku pro nový pneumatický systém řazení. Ten umožňuje například automatické řazení při testu akcelerace a dokáže zkrátit dobu přeřazení pod 150 ms.

Díky spolupráci se společností Mubea se podařilo udělat další významný krok ve využívání kompozitních materiálů. „Tyto materiály jsme aplikovali na výrobu systému sání vzduchu, systému řízení a palivového systému. Z kompozitních materiálů jsme dále navrhli kompletní aerodynamický packet a ergonomické prvky, přesněji volant a sedačku. Na airboxu se nám díky použití těchto materiálů povedlo ušetřit 64 procent celkové hmotnosti oproti předchozí verzi airboxu z hliníkových slitin,” uvedl člen týmu Michal Skovajsa.

S návrhem monopostu začal tým čítající 25 studentů z fakult strojní, elektrotechnické, ekonomické a fakulty designu a umění Ladislava Sutnara již na podzim loňského roku. První součástky šly do výroby v lednu, kdy odstartovala i samotná výroba vozu.  

Studenti zahájí závodní sezónu v polovině července ve Velké Británii na jedné z největších světových událostí Formula Student. Závod se pojede na samotném okruhu F1 v Silverstone, účastní se ho 156 studentských týmů z 34 zemí a více jak tři tisíce studentů. Čeká je také závod Formula Stundet Hungary v maďarském Györu, kterého se účastní 30 studentských univerzitních týmů, především z Evropy.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků