Článek
Současný požadavek na vyšší efektivnost vlakové dopravy si vyžádal modernizaci trakčního vedení, napájení a zabezpečovacího zařízení na hlavní trati Praha-Ostrava. Toto se dotklo ústeckoorlického úseku, což představuje nejen podstatné změny železniční tratě, ale i okolní přírody. Nákladná stavba zahájená letos v březnu má být ukončena v březnu roku 2015. Během této výstavby navíc ke komfortu cestujících přispěje v samotném Ústí nad Orlicí nová výpravní budova, úprava nástupiště a velké parkoviště.
Práce byly zahájeny demolicí budov a skladiště na kerhartické straně železniční stanice. Stávající výpravní budova, která byla v roce 2010 vyhlášena kulturní památkou, zůstane uprostřed kolejiště. Pro řízení dopravy a odbavování cestujících se však již využívat nebude.
Nový objekt budou tvořit dvě zvýšená ostrovní nástupiště se čtyřmi nástupními hranami o celkové délce 1350 metrů. Mimoúrovňový přístup k vlakům zajistí podchod, kde budou navíc k dispozici dva výtahy.
Další práce byly odstartovány na úseku vedeném v ostrém oblouku, který nahradí přeložka tvořená soustavou tří mostů přes řeku Třebovku, silnici druhé třídy a soutok Třebovky s Tichou Orlicí. Koryto Třebovky se tak bude muset upravit a posunout.
Trvání těchto prací se předpokládá po dobu devíti měsíců, kdy je zároveň plánovaná úplná uzávěrka prostoru Mendrik. V této době budou provedeny přeložky kolizních inženýrských sítí, výstavba nového silničního mostu přes řeku Třebovku, opěrné zdi pod silnicí II/315, silniční estakády přes louku zvanou Královka a soustava tří železničních mostů pro plánovanou přeložku železničních tratí.
Přestavba si vyžádá četná omezení pro dopravu i obyvatelstvo. Mimo stanovení objízdných tras pro automobilovou a autobusovou dopravu se jedná o samotnou dopravu na nádraží. Na železniční zastávku je nutné od křižovatky U Avionu dojít pěšky, protože dojezd autobusů musel být zrušen. Určité omezení doznají i uživatelé cyklostezek a oblíbených turistických tras.