Hlavní obsah
Umisťování tzv. dvouleťáků do předškolních zařízení vyvolává v poslední době značnou diskusi. Foto: Petr Pokorný

Školka Větrná se stala vzdělávacím centrem pro péči o nejmenší děti

Městská Mateřská škola Větrná v Českých Budějovicích se díky spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci stala jihočeským vzdělávacím centrem, které má v rámci společného projektu podpořeného Evropskou unií připravit pedagogy na specifika péče o nejmenší děti, tzv. dvouleťáky.

Umisťování tzv. dvouleťáků do předškolních zařízení vyvolává v poslední době značnou diskusi. Foto: Petr Pokorný
Školka Větrná se stala vzdělávacím centrem pro péči o nejmenší děti

Program s titulem Determinanty práce s dvouletými dětmi v podmínkách běžné mateřské školy je určený pro učitelky mateřských škol z celého regionu. Hlavní část plánovaného programu seminářů a odborných akcí odstartuje v září a potrvá do ledna příštího roku.

„Další zájemkyně, muži v našem oboru prakticky nejsou, se mohou u nás hlásit do konce srpna či v průběhu prvního týdne v září,“ uvedla ředitelka MŠ Větrná Kamila Finková. Větrná je jedinou mateřskou školou v Jihočeském kraji, která účast v projektu spolu s olomouckou univerzitou pedagogům nabízí. A to bezplatně.

„Tento vzdělávací program reaguje na rostoucí společenskou poptávku po zařazování dětí mladších tří let do institucionální výchovy a vzdělávání v běžných mateřských školách a je kompletně financován ze zdrojů ministerstva školství a unijního Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání,“ zdůraznila Finková.

Umisťování tzv. dvouleťáků do předškolních zařízení vyvolává v poslední době značnou diskusi. Péče o tyto děti je totiž vzhledem k nízkému věku velice náročná a má celou řadu specifik. Odpůrci tohoto procesu argumentují zpravidla tím, že dvouleté děti patří k matce, nikoli do školky. Na druhé straně je řada žen, které se chtějí vrátit do zaměstnání.

„Zatímco se řeší otázka přijímání dvouleťáčků do školek, ve skutečnosti už je tam máme. Naším úkolem není řešit, proč tak malé dítě jde do školky, naším úkolem je se připravit a umět se o ně kvalitně a odborně postarat,“ konstatovala Finková.

Například do „její“ sídlištní mateřské školy ve Větrné se při posledních zápisech přihlásilo více než 60 dětí. Dvěma třetinám z nich ovšem ještě tři roky nejsou. V malých venkovských jednotřídních mateřinkách jsou pak dvouleťáci zpravidla zcela běžnou realitou.

„Jsme jednotřídní venkovská školka, dvouleťáčky máme odjakživa, ale nemáme k tomu odpovídající podmínky, což je problém i ostatních obdobných zařízení,“ poznamenala učitelka Mateřské školy Borová Lada Pavlína Hovorková.

Ve světě jsou ve školce běžně roční děti

Přestože v celé řadě rozvinutých zemí světa se děti do školky dostávají běžně už před svým prvním rokem, v USA dokonce už po šesti týdnech od narození, v Česku přetrvává tradice dlouholeté mateřské, za jejíž zachování hlasitě bojují někteří pedagogové a politici. Přitom podle průzkumu Výzkumného ústavu práce a sociálních by se skoro polovina matek s malými dětmi kolem dvou let chtěla buď z finanční nutnosti, nebo kariérního důvodu, vrátit do práce.

 „V rámci projektu se setkáváme přímo s učitelkami mateřských škol, poskytujeme jim odborné informace z oblasti předškolní pedagogiky, psychologie, legislativy a zdravovědy, a hledáme spolu s nimi řešení praktických problémů, které s sebou péče o dvouleté děti do školek přináší,“ přiblížila obsah vzdělávacího projektu, garantovaného na jihu Čech MŠ Větrná, poradenská psycholožka Eva Martináková.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků