Hlavní obsah
Vyfouknout mýdlovou bublinu sklářskou píšťalou vůbec není snadné. Foto: Vladimíra Krejčí

Školáci si vyzkoušeli, jak těžké bylo sklářské řemeslo

„Z tebe bude pekař. Možná automechanik... Sklář!!!“ ozval se jásot v tvůrčí dílně Vlastivědného muzea Šumperk, kdykoliv se některému ze školáků podařilo vyfouknout ze sklářské píšťaly mýdlové bubliny. Dozvěděli se, že správný sklář musí mít nejen svaly, aby píšťalu udržel, ale také zdravé plíce.

Vyfouknout mýdlovou bublinu sklářskou píšťalou vůbec není snadné. Foto: Vladimíra Krejčí
Školáci si vyzkoušeli, jak těžké bylo sklářské řemeslo

Tvůrčí dílnu v pátek 30. května navštívili páťáci ze školy v ulici U Stadionu v Uničově. Nahlédli do sklářské dílny, rozpohybovali stoupu na drcení křemene, vyzkoušeli si, jak složit ornament na vitrážové okno, podívali se do krasohledu i do periskopu, vyloudili ze sklenic naplněných vodou melodii a pomalovali okno. Domů si každý odnesl kalíšek vlastnoručně ozdobený technikou leptání skla. 

„Děti jsou šikovné a mají originální nápady. Navíc překvapily výbornými znalostmi. Věděly, z čeho se vyrábí sklo i jaké příměsi se do něj přidávají,“ pochvalovala si Iva Tylová, produkční muzea a vedoucí tvůrčí dílny. 

„Ve škole se s dětmi učíme, jak vznikají různé materiály. Tvůrčí dílna věnovaná sklářské výrobě jim v praxi ilustrovala, co už znají. Navíc si zajímavým způsobem vědomosti rozšířily,“ byla spokojená i učitelka Jaroslava Klossová. 

Až budu velký, chci se stát stoupařem 

Děti se dozvěděly, jaké jsou technologie úpravy skla, a zajímaly se o řemesla spojená se sklářstvím. Největší zájem projevily o dnes již neexistující povolání stoupaře. 

„K výrobě skla se používal čistý křemen, který se nejdříve pražil v peci, poléval vodou a takto rozpraskané kousky byly drceny ve stoupách na jemnou moučku,“ objasnila Tylová. 

Ve stálé expozici šumperského muzea se školáci dozvěděli o dalších historických řemeslech, jako bylo tkalcovství, perníkářství nebo betlémářství. „Jsem rád, že nejsem z tkalcovské rodiny a nemusím celé dny sedět doma a obšívat látkové knoflíky,“ radoval se při odchodu z Pavlínina dvora jeden ze školáků. 

Děti si ušijí peřinky provoněné levandulí  

„Interaktivní prvky výstav a tvůrčí dílny zaznamenaly velký úspěch. Dnešní děti mají snadný přístup k informacím, proto nechtějí být jen poučovány, rády si všechno vyzkoušejí a zapojí i vlastní ruce,“ objasňuje Tylová, která programy pro děti připravuje. 

Nejnověji chystá tvůrčí dílny k výstavě Dřív než usneš... aneb Jak se kdysi spávalo, v nichž si děti ušijí vlastní peřinky, naplní je peřím a provoní levandulí.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků