Hlavní obsah

Sdílená kola si Ostravané oblíbili, letos jich bude k dispozici o tři stovky víc než loni

Novinky, Josef Zajíc
Aktualizováno

Třetí sezonu sdílených kol v Ostravě slavnostně zahájil v pondělí 2. března v 11 hodin na Prokešově náměstí primátor města Ostravy Tomáš Macura společně náměstkyní Kateřinou Šebestovou.

Foto: Josef Zajíc

Sdílená kola společnosti NEXTBIKE se vrátily do Ostravy

Článek

Sdílených kol bude letos 900 kusů, tedy o 300 více než v roce 2019. Čtyři sta jich bude zbrusu nových. Všechna původní kola prošla přes zimu servisem.

Přibudou i další stojany. Z loňských 220 jejich počet naroste na 280. Podle primátora města Ostravy Tomáše Macury budou v Ostravě sdílená kola v patnácti městských obvodech z třiadvaceti - a rovněž ve Vřesině u Ostravy- Poruby a v Hlučíně.

„Vyhodnotili jsme provoz v roce 2019. Zvedli jsme počty stojanů v některých lokalitách, kde se kola kumulovala. Navíc jsme stojany nechali umístit v dalších obvodech, kde ještě dosud nebyly. Pro příznivce sdílených kol jsme pro tuto sezonu připravili řadu novinek, které jistě zájemci ocení. Co zůstává stejné jako loni, je modrá barva sdílených kol. Druhým rokem po sobě, na základě vítězství ve výběrovém řízení, je bude provozovat společnost Nextbike,” uvedla Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora města Ostravy pro životní prostředí.

Bikesharing budou moci nově využívat i občané a návštěvníci města, kteří nemají staženou aplikaci ve svém chytrém mobilu. Umožní to systém Interactive Voice Response. Tento telefonický robot bude od začátku března fungovat 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Zájemce o půjčení kola pouze zavolá na infolinku, zvolí si, kde chce kolo půjčit, naťuká na displeji svého telefonu číslo kola a robot ho na dálku odemkne. Volat je ale možné samozřejmě nutné z čísla, na kterém má majitel telefonu založený a otevřený účet u provozovatele bikesharingu.

„Kromě toho, že zajišťujeme sdílení kol v Ostravě, zaměřujeme se také na charitu. V minulém roce jsme navázali spolupráci s Nadací Kapka naděje. Máme nadstavený systém s názvem Kapku lepší jízda, takže z každé zápůjčky dáváme jednu korunu na Fond Kapky naděje. Loni jsme z této akce dali Fakultní nemocnici v Ostravě 100 00 korun, které lidé vyjeli,” informoval jednatel společnosti Nextbike Lukáš Luňák.

Podle Kateřiny Šebestové loni město bikesharing podpořilo částkou 4,2 milionu korun. V roce 2020 bude sice veřejná podpora na jednu výpůjčku nižší, kol je ale více a budou v provozu delší dobu. Předpoklad tedy je, že v roce 2020 město přispěje částkou 6,5 milionu korun.

Zatímco město v roce 2019 za každou jednotlivou zápůjčku přispívalo 9,50 Kč, letos je to 8,20 Kč. Vypůjčovatel tedy jezdí prvních 15 minut zdarma.

Za uplynulé dva roky provozu si Ostravané i návštěvníci města službu oblíbili a počty zapůjčených kol stoupají.

„Zatímco v prvním roce ujelo zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců provozu přes 130 000 kilometrů, v roce 2019 si za bezmála osm měsíců 35 259 registrovaných uživatelů připsalo na své konto celkem 521 395 kilometrů,” dodala Andrea Vojkovská, tisková mluvčí ostravského magistrátu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám