Hlavní obsah

Prezidentští kandidáti diskutovali na 4. Broumovských diskusích

Novinky, Kateřina Ostradecká

Na společné debatě se v pondělí 6. listopadu sešlo pět prezidentských kandidátů. V broumovském klášteře spolu diskutovali na konferenci 4. Broumovské diskuse na téma Vize vzdělanosti.

Foto: Eliška Palhounová

4. Broumovské diskuse přivítaly během prvního diskusního panelu prezidentské kandidáty.

Článek

Na pódiu klášterního sálu Dřevník se vedle sebe vůbec poprvé sešli prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Pavel Fischer, Marek Hilšer, Michal Horáček a Vratislav Kulhánek. Tříhodinovou debatou s veřejností a s moderátorem Petrem Honzejkem zahájili dvoudenní konferenci 4. Broumovské diskuse

Diskutovalo se o pozitivech i negativech českého vzdělávání a vzdělanosti obecně - o sebevědomí i pasivitě českých studentů, neschopnosti čelit novým výzvám, které přinášejí změny ve světě, o platech učitelů a z jakých zdrojů by se měly financovat, o inkluzi, soukromém i veřejném vzdělávání a mnoha dalších tématech.

„Obsah vzdělání by měl klást maximální důraz na podstatné dovednosti a informace a oprostit se od mnoha detailů. Sami pedagogové by se měli vedle své odbornosti věnovat i metodice samotného učení, psychologii, komunikaci. Musí být také podstatně lépe ohodnoceni. Velmi důležitou součástí celého systému musí být i vzdělávání dospělých, kontinuální rozšiřování znalostí a schopností, zvyšování profesionality,“ uvedl například Jiří Drahoš.

„Budoucnost českého školství stojí na učitelích, kteří jsou žákovi přirozenou autoritou, umí podnítit jeho úžas, vzbuzují lásku k poznání a kritickému myšlení. Na učitelích, kteří mají prostor a autonomii pro svou práci, posilují žákovy dobré vlastnosti a pěstují pozitivní vztah k lidem,“ sdělil Marek Hilšer.

„Debata o vzdělávání a školství je rozsáhlá. Vyjadřují se akademici, teoretici i aktivní pedagogové. Ale ten nejpodstatnější hlas tu zas a znova postrádám: názor žáka a studenta. Přitom ty vzdělávací systémy, které se v různých částech světa osvědčily, se prvořadě nezabývají svatou dvojicí české debaty, tedy penězi a regulacemi, nýbrž zájmy a cíli žáků a studentů,“ řekl Michal Horáček.  

„Čeští inženýři a absolventi českých fakult jsou minimálně stejně dobří, v řadě případů i lepší než inženýři z jiných zemí okolo, takže si nemyslím, že by to se sebevědomím českých studentů bylo tak zlé… Proč se pořád bičovat?“ uvedl Vratislav Kulhánek.

Pavel Fischer mimo jiné zkoumal rozdíly mezi vzdělanci a specialisty: „Naše země bývala vždy zemí vzdělanců, buditelů a kantorů. Přestože rozvoj nových informačních technologií umožnil nebývalý stupeň sdílení informací a novinky přicházejí doslova každou vteřinu, naše země potřebuje nejen specialisty, ale nadále i skutečné vzdělance. Tedy osobnosti, které i nové věci dokážou zasadit a interpretovat.“

Konference, kterou pořádá Vzdělávací a kulturní centrum Klášter Broumov pod taktovkou neziskové organizace Agentura pro rozvoj Broumovska, pokračovala v úterý 7. listopadu, kdy do kláštera zavítali další zajímaví hosté: Helena Illnerová, Martin Jan Stránský, Ondřej Šteffl, Vladimíra Dvořáková, Tomáš Feřtek a Nina Nováková. 

Reklama

Výběr článků

Načítám