Článek
Poutní areál patří mezi devatenáct sakrálních míst, která byla zapsána nedávno na seznam národních kulturních památek. Objekt dlouho chátral, nyní ho spravují od roku 2007 sestry benediktinky z komunity Venio.
Konec Velké hospody
Mezi konečnou tramvaje a klášterem stojí informační tabule s popisem místa, i s odkazem na v nedávné době ještě vyhledávanou a výbornou Velkou hospodu na Bílé hoře. Tento objekt měl být původně klášterem servitů, svatyně měla být zřízena zde, ale několikrát ho navštívila vojska a vyrabovala.
Poté byl objekt využíván jako zájezdní hostinec, v nedávnu vyhlášená argentinská restaurace, později čínská, nyní je opuštěn. Tabule ale byla navštívena fixem nějakého rádoby pouličního umělce, takže je i trochu nečitelná.
Zvítězila nad protestanty
U vchodu do kláštera stojí na podstavcích barokní sochy svatého Rocha a Sebastiána. Mariánský kostel je otevřen jen při mších nebo po domluvě, vnitřek je dost malý, oltářní obraz je kopií Panny Marie z Říma. Kolem ní se točí veškeré bělohorské dění.
Nějací protestantští vojáci měli obraz zneuctít, bohorodici vypíchat oči a vysmívat se jí. Když se schylovalo k bělohorské šarvátce, která určila vývoj v Evropě na další časy, obcházel zdejší páter Dominik s obrazem na tyči katolické šiky. Panna Maria zahnala zapovězené protestanty nejen z Bílé hory, ale také povětšinou z Čech.
A její kult se rozjel ve velkém, katolická církev získala obrovskou moc, všude se děly zázraky po modlitbách vyslyšených Pannou Marií. Kapličky, kostely, kláštery vznikaly ve velkém. Místa zázraků nejen v Čechách a na Moravě, ale také třeba v Řezně a Míšni, jsou vyobrazena na stropě v ambitech. Stěny ambitů jsou pokryty freskami, některé ve špatném stavu, ale restaurují se.
Z malé kapličky s ostatky padlých
Původně na Bílé hoře postavili kapličku, kde se ukládaly kosti padlých ze zdejšího válčiště. Postupně se z toho stalo poutní místo, to roku 1648 vyrabovali Švédové.
Dlouho tu stály jen rozvaliny, v letech 1704 až 1730 se začalo se stavbou kostelního poutního areálu. Tu prováděl stavebník Kristián Luna, představený bratrstva Panny Marie Vítězné pražských umělců a měšťanů, Jan Blažej Santini-Aichel byl také členem mariánského bratrstva, pracovalo se podle jeho návrhu.
Prochází rozsáhlou rekonstrukcí
Výmalbu prováděl V. V. Reiner, což byl velmi žádaný a drahý umělec. Poutní místo prosperovalo do josefínských reforem, jež ho zrušily. Od roku 1828 ho spravují břevnovští benediktini.
Roku 2011 iniciovaly benediktinky spolu s místní církví a architektonickým atelierem AV 19 záchranu areálu. Byl vypracován projekt, s realizací se začalo v roce 2016 s pomocí magistrátu. K opravě a údržbě pomohly i sponzorské dary.