Hlavní obsah

Poslední premiérou operní sezóny v Brně je Hrabě Ory 

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Vrchol brněnské operní sezony 2016-2017 náleží u nás poměrně neznámé opeře italského skladatele Gioacchina Rossiniho. Dílo je přitom řazeno k jeho nejlepším. Klade značné nároky na pěvce. Česká premiéra se koná 26. května v Mahenově divadle.

Foto: plakát k představení
Článek

Jako základ pro libreto opery posloužil ve své době populární vaudeville francouzských dramatiků Eugena Scriba a Charlese-Gasparda Delestre-Poirsona o sukničkáři Orym, který se snaží dobýt ctnostnou komtesu.

Operní dílo tvořil Rossini na objednávku Royal académie de musique, původně jednoaktovou komedii rozšířil o hudební čísla z předešlé opery Il viaggio a Reims napsané ke korunovaci Karla X. Ačkoliv je kus rozsahem dvou jednání klasifikován jako petit opéra, počtem sólových rolí a děleným sborem ho možno řadit mezi typické grand opéra. I obsazení orchestru je mnohem větší, než je pro Rossiniho a italská divadla té doby typické.

Děj opery je naplněn vtipem a lásky hrou. Mladý pán Ory, svůdník s francouzským šarmem a potutelným úsměvem hledá ženu, které by mohl vyznat svou vždy a věčně nehynoucí lásku. V jeho hledáčku je půvabná Adéla a jeho cíli nesmí stát v cestě ani hotel, ve kterém se kráska nachází a kam je mužům vstup zapovězen.

Rossiniho hudba je plna vtipných nápadů. Opera měla premiéru v Paříži v roce 1828 a v 19. století byla velmi často reprízována. Na čas pak zmizela z repertoáru operních scén, v posledních letech se úspěšně vrací, nyní i na brněnskou scénu.

Inscenace choreografky a režisérky Lenky Flory, příběh původně z období křižáckých výprav, přenesla do romantického prostředí francouzského venkova 50. let 20. století. Hudební nastudování je dílem jednoho z největších talentů mezi mladými českými dirigenty Roberta Kružíka.

Účinkujícími jsou vynikající pěvci, především mladé generace. Titulní roli ztvární Petr Nekoranec, vítěz letošního ročníku Mezinárodní soutěže Francesca Viñase, jako vůbec první Čech od září 2016 frekventant Lindemannova programu v newyorské Metropolitní opeře. S ním alternuje výborný maďarský tenorista György Hanczár, vítěz Pěvecké soutěže Józsefa Simándyho (2016). Role půvabné Adély se ujaly Kateřina Kněžíková a Jana Šrejma Kačírková. Zdá se, že na závěr brněnské operní sezóny se možno opravdu těšit.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám