Hlavní obsah
Každoroční příjezd nostalgického Parního expresu Svatý Jiří do Kralup vždy očekávají stovky nadšených železničních fandů a jejich ratolestí. Foto: Martin Tlustý

Parní lokomotiva mířící na Řipskou pouť v sobotu dvakrát zastaví v Kralupech

Stovky železničních fanoušků se v sobotu 22. dubna opět chystají na kralupskou železniční stanici, na kterou opět po roce dorazí zvláštní Expresní vlak Svatý Jiří, tentokrát v čele s parní lokomotivou řady 464.0 zvanou Bulík, respektive Ušatá.

Každoroční příjezd nostalgického Parního expresu Svatý Jiří do Kralup vždy očekávají stovky nadšených železničních fandů a jejich ratolestí. Foto: Martin Tlustý
Parní lokomotiva mířící na Řipskou pouť v sobotu dvakrát zastaví v Kralupech

Nostalgický parní vlak pod názvem Expres sv. Jiří na čele s tažnou parní lokomotivou Bulík/Ušatá bude vypraven v sobotu 22. dubna v devět ráno z pražského Braníka.

Přes Hlavní nádraží (09.26), Holešovice (09.40), Roztoky (09.51) a Libčice (10.01) poté zamíří do Kralup nad Vltavou (10.10), Nelahozevsi (10.38), Vraňan (10:50) a dále do Ctiněvsi na Řipskou pouť (11.18), odkud pojede do cíle své cesty, kterým je již tradičně železniční muzeum ve Zlonicích (12.06), odkud se na cestu zpět vydá v 15.42 hodin.

Na zpáteční cestě Expresní vlak Svatý Jiří na Mělnicku zastaví ve Vraňanech (16.46) a v Nelahozevsi (17:05).

V Kralupech, které jsou důležitou železniční křižovatkou, tento nostalgický vlak zastaví během cesty tam i zpět, a to vždy na celých 20 minut. Při cestě směrem z Prahy bude mít v Kralupech zastávku mezi 10.10 – 10.34 hod., při zpáteční cestě Expres sv. Jiří v Kralupech opět zastaví mezi 17.12 – 17.33 hodin. Během obou kralupských zastávek bude lokomotiva parního expresu čerpat vodu, a to ze zásahové Tatry místních dobrovolných hasičů.

Zájemci o historickou železniční techniku jsou na kralupském nádraží maximálně vítáni, pořadatelé však naléhavě prosí zejména rodiče a prarodiče dětí, aby těmto věnovali zvýšenou pozornost především během jejich případného pohybu v kolejišti kolem lokomotivy a důsledně se řídili pokyny železničního personálu a staničního rozhlasu.

Lokomotivy řady 464.0 zvané Bulík nebo Ušatá patřily mezi strojvedoucími ČSD k těm nejoblíbenějším pro svoji vysokou provozní spolehlivost.

Lokomotivy tohoto typu byly vyráběny ke konci první republiky v letech 1933 - 1939, a to jak v pražské ČKD, tak ve Škodě Plzeň. Během těchto šesti let bylo v pražské ČKD vyrobeno hned 54 lokomotiv a ve Škodě Plzeň ještě dalších 22 kusů řady 464.

Provozní rychlost těchto lokomotiv byla až 90 km/h, v praxi však tyto prý dosahovaly bez potíží až stovky.

Plně vyzbrojené lokomotivy vážily lehce přes 114 tun a jejich zásobníky pojaly až 13 kubíků vody a 7 kubíků uhlí.

U bývalých ČSD tyto spolehlivé lokomotivy většinou setrvaly až do konce parní trakce v osmdesátých letech minulého století.

Zájemci o podrobnou historii lokomotivy se mohou podívat na stránky hradecké výtopny, zájemci o Řipskou pouť najdou příslušné detaily na webu pořadatelských Krabčic, drážní fandové si jistě rádi předem prostudují stránky železničního muzea ve Zlonicích.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků