Hlavní obsah
Roman Línek (druhý zleva) na Pardubickém hudebním jaru. Foto: Miloš Kolesár

Pardubické hudební jaro je jednou z tváří svého kraje

Pardubické hudební jaro má před sebou jubilejní 40. ročník. Nahlédněme spolu s předsedou správní rady festivalu Romanem Línkem (vicehejtmanem Pardubického kraje) tzv. za oponu ještě dřív, než se ta opravdová zvedne 4. března ve Východočeském divadle v Pardubicích a zazní první tóny Smetanovy Libuše.

Roman Línek (druhý zleva) na Pardubickém hudebním jaru. Foto: Miloš Kolesár
Pardubické hudební jaro je jednou z tváří svého kraje

Pardubické hudební jaro má před sebou jubilejní. V současné době jste předsedou správní rady festivalu. Jak dlouho jste s ním funkčně spojen?

Je to teprve od loňského roku.

Je možné spatřovat spojitost mezi funkcí I. náměstka hejtmana, který má mimo jiné v gesci kulturu, a předsednictvím ve správní radě festivalu?

Rozhodně mám k této oblasti blízko a znám její zázemí, a to jak materiální, tak provozní a ekonomické. To je určitě výhodou.

Prozradíte své priority, které se snažíte přenést do organizace a pořádání PHJ?

Festival byl Zastupitelstvem kraje zařazen do prestižního seznamu akcí nazvaného Tvář kraje. V něm je po boku Smetanovy Litomyšle, Velké Pardubické či tenisové Juniorky. To je závazek k pravidelné podpoře, ale také k tomu, že by si měl udržet svoji úroveň, ekonomickou stabilitu a vysokou návštěvnost. S tím se pojí i důraz na jeho větší propagaci.

Jak dnes už renomovanou přehlídku podporuje Pardubický kraj, který je jedním z hlavních partnerů?

Letošní krajský rozpočet počítá s částkou 200 tisíc korun.

Vítáte průběžnou inovaci dramaturgie, tj. zařazení opery či baletu do programu?

Vždy musíte vycházet z toho, co je posluchačům v tomto regionu vzácné. A právě absence operní nebo baletní scény v naší krajské metropoli takovým pořadům jenom nahrává.  

Naprosto mimořádný koncert je na programu 14. března, kdy Česká filharmonie provede Smetanovu Mou vlast v Tipsport aréně v Pardubicích. Věříte, že bude plný dům?

Kdo by to v začátcích festivalu řekl, že se budou takové výsostné koncerty hrát na zimních stadionech? Ale proto, že hostování České filharmonie právě v Pardubicích je ojedinělé a sváteční, předpokládáme, že o tento program bude velký zájem. Navíc Petra Altrichtera mnozí hudební příznivci z tohoto regionu znají z jeho působení v Komorní filharmonii. Věřím, že si to všichni krásně užijeme.

Všechny pozitivní změny s sebou ovšem přináší vyšší nároky na finanční zajištění. Daří se festivalu plnit rozpočet na straně příjmů?

To je předem vždy trochu neznámá, která se, doufám, zvládnout. Daří-li se ekonomice země jako dnes, věřím, že se to projeví i v podpoře soukromého sektoru. Rád bych, aby se spojení firem s tímto festivalem stalo prestižní záležitostí.

Koncerty Pardubického hudebního jara navštěvujete mnoho let. Na které se tzv. nedá zapomenout?

Musím říct, že v každém ročníku je nějaký koncert, který mi zní v uších déle než ostatní, ale nedovolil bych si jmenovat jen jeden.

Na co především se těšíte v rámci jubilejního ročníku?

Nevím, co jmenovat dřív. Mezinárodní a české interpretační hvězdy jako světový violoncellista Misha Maisky, Štefan Margita, Eva Urbanová, Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková, Josef Špaček, Kateřina Englichová, Lubomír Brabec a další. K tomu skvělé orchestry, opera, balet a krásná prostředí. Jako předseda správní rady se pak těším na slavnostní závěrečný koncert, kde bude hrát Filharmonie Brno Slovanské tance Antonína Dvořáka. Po něm si snad všichni oddechneme, že to dobře dopadlo a jak diváci, tak organizátoři byli spokojeni. 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků