Hlavní obsah
Současný stav Foto: Jiří Smutný

Osud kdysi originální brněnské tramvajové zastávky s WC v suterénu je stále ve hvězdách

Funkcionalistická stavba architekta Oskara Pořísky z roku 1926 na Obilním trhu v Brně se z důvodu dlouhodobé neúdržby a působení vandalů v posledních desetiletích měnila stále k horšímu. Toalety v suterénu byly uzavřeny a z objektu se stávala ruina. Na změnu k lepšímu se zablýsklo v roce 2011.

Současný stav Foto: Jiří Smutný
Osud kdysi originální brněnské tramvajové zastávky s WC v suterénu je stále ve hvězdách

Tehdy se v rámci soutěže, v níž architekti navrhovali záchranu chátrajících staveb, ujal poničené zastávky ateliér RAW. Výsledkem byl návrh přestavby na originální kavárnu TRAM CAFÉ. Podle jeho tvůrců by se oprava včetně zprovoznění záchodů vešla do 2 miliónů korun.

Když se ke slovu dostaly úřady, původní nadšení opadlo. „Bohužel se ukázalo, že to není možné z památkového hlediska. Obnovení toalet neumožňuje současný stav kanalizace a finanční náročnost,“ uvedla místostarostka Brna-střed Jasna Flamiková.

„S návrhem na kavárnu jsme souhlasili, přišel nám zajímavý, ale nesplňoval by normy hygieny a hasičů,“ informoval Zdeněk Vácha, ředitel územního odborného pracoviště Národního památkového ústavu v Brně.

V minulém roce bylo dohodnuto, že oprava stavby bude provedena za cenu 1,6 miliónu korun, což zaplatí městská část, která se zatím stala majitelem stavby po Dopravním podniku města Brna, za přispění magistrátu.

Práce na opravě začaly v září 2015 a v půli února 2016 byly zastaveny pro údajné nedodržení pracovního postupu dodavatelskou firmou. „Její pracovníci při opravách porušili stavební kázeň. Práce jsme proto zastavili,“ řekla tisková mluvčí radnice Denisa Kapitančíková. Podle majitele firmy šlo pouze o špatnou komunikaci mezi ním a radnicí.

Následně bylo vypsáno nové výběrové řízení a v opravě již pokračuje jiná firma. Menší zádrhel se ale vyskytl v souvislosti s památkovou péčí, když restaurátor Radek Ryšánek navrhl památkově chráněný objekt „odpamátnit“, neboť podle jeho názoru byl stavební zásah první firmy natolik devastující, že už o památku nejde.

Takže uvidíme. Ministerstvo kultury, které návrh posuzuje, si zatím vyžádalo vyjádření dalších organizací a institucí a nějak rozhodne. Ze čtyř zastávek tramvajové dopravy, které byly podle návrhů architekta Pořízky v Brně postaveny, už dnes stojí jenom jedna. Snad se podaří zachránit alespoň tu.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků