Okolo tří soutoků ostravských řek vedou cesty i pěšiny vhodné pro cyklovýpravu

Novinky, Josef Zajíc

Krásný a poučný výlet na kole se dá absolvovat okolo tří soutoků řek v okolí města Ostravy. Bez problémů je možné zhlédnout soutoky řek protékajících Ostravou. Lze tak poznat řeku Lučinu, Ostravici, Odru a řeku Opavu.

Foto: Josef Zajíc

Hnědokalná Lučina se vlévá do řeky Ostravice pod Slezskoostravským hradem.

Start cesty si můžeme určit kousek od zastávky Výstaviště tramvají č. 4, 6, 10, 12 a 14  u Černé louky, kde je lávka přes řeku Ostravici k Slezskoostravskému hradu. Zde je první soutok významné řeky Lučiny s řekou Ostravicí.

Řeka Lučina (nazývaná také Lucina) pramení na severním úbočí hory Prašivá v Těšínských Beskydech. Napájí spolu s dalšími potoky přehradu Žermanice, která byla vybudována pro užitkovou vodu v letech 1951 - 1958. Od pramene vody urazí 37,3 km a jako hnědokalná voda se vlévá do řeky Ostravice.

Cesta dál vede po nově vybudovaných cyklostezkách podél levého břehu Ostravice, kde jsou mimo jiné také vybudovány odpočinkové terasy s pohledem na řeku. Cyklostezka vede pod mostem Pionýrů, kde se dostává do jižní části největšího parku Komenského sadů.

Při výjezdu na most, který vede po Muglinovské ulici, se přejíždí na pravý břeh řeky Ostravice. Od tohoto místa se stává jízda akční (typická "terénka"), protože v tomto místě až do Koblova je nová cyklostezka ve výstavbě. Je nutné občas seskočit z kola a krásy okolí si prohlížet v chůzi.

Asi po 1,7 km, budoucí cesta prochází pod dálnicí D1 směr Bohumín. Kousek za mostem jsme u místa, kde se řeka Ostravice po 65 km vlévá do vod řeky Odry. Po přejetí Koblovské ulice přes most jsme na místě smyčky trolejbusů (102) a autobusů (52) v Koblově .

Po levém břehu, proti toku řeky Odry je z Koblova až na Landek (Hornické muzeum) vybudována nová, kvalitní asfaltová cyklostezka. Jízda je příjemná a po třech kilometrech se dostáváme do areálu Landeku, kde je možné navštívit Hornické muzeum, projet se vláčkem nebo vidět atraktivní venkovní exponáty. Občerstvit se je možné v restauraci Barborka.

Z Landeku vede cesta k Hlučínské silnici. Zde zatočíme vlevo a dostaneme se na krátký úsek silnice s běžným dopravním provozem. Po přejetí mostu zatočíme vpravo a pokračujeme po upravené šotolinové cestě po pravém břehu řeky Odry, okolo jezu Ostrava-Lhotka až k soutoku řeky Opavy, která se po levé straně vlévá do řeky Odry.

Řeka Opava pramení ve Vrbně pod Pradědem a její vody urazí 110 km, než doputují do řeky Odry.

Šotolinová cesta pokračuje dále. Po přejetí pod železničním mostem vede cesta do Nové Vsi a dále až ke křižovatce ulic 28. října a Plzeňské. Zde je možné po ujetých zhruba 17 km putování ukončit a přestoupit i s kolem na MHD, nebo pokračovat dále do centra Ostravy či do Ostravy-Hrabůvky.