Hlavní obsah

Odborníci se shodli, že bez změn legislativy budou lidé na silnicích dál umírat

Novinky, Luděk Sefzig

Evropská asociace bezpečnosti silnic uspořádala ve středu 7. března v Plzni kulatý stůl. Představitelé policie, hasičů, záchranářů, zástupci Plzeňského kraje, ŘSD, SÚS, BESIP a dalších organizací se shodli, že úprava norem trvá v ČR příliš dlouho a na silnicích chybí pasivní bezpečnostní prvky.

Foto: Evropská asociace bezpečnosti silnic, z.s.

Hosty diskuze byli zástupci záchranných složek, zástupci kraje, ŘSD, BESIPu, ČESMAD i další odborníci na silniční bezpečnost

Článek

Tématem diskuze pod záštitou EABS bylo vyhodnocení situace na silnicích v Plzeňském kraji a možná bezpečnostní opatření pro snížení počtu nehod a jejich obětí.

„I nové projekty jsou připravovány podle starých nařízení. V českých normách jsou navíc zbytečná omezení, která znemožňují používání nejmodernějších technologických postupů a výrobků,” shrnul ambasador asociace Marcel Mourek.

V roce 2017 došlo v Plzeňském kraji k 1463 nehodám, při kterých zemřelo 53 lidí a zraněno bylo 1911 lidí, z toho 83 těžce. „Nejčastější příčinou smrtelné nehody je užití návykových látek - alkoholu a drog a srážka s pevnou překážkou. Počet smrtelných obětí sice dlouhodobě klesá, ale pravděpodobně cíl EU dosáhnout maximálně 333 obětí v roce 2020 se splnit nepodaří,” uvedl vedoucí Odboru služby dopravní policie KŘP Plzeňského kraje plk. Vladimír Toman. Podle něj ale patří stav silnic v kraji k nejlepším v tuzemsku. 

Zástupci EABS poukázali na nutnost změny zákonů. Podle nich nereflektují dostatečně vývoj na světovém trhu.

Začlenit bezpečnostní prvek trvá v ČR více než 8 let

„Známe řadu moderních opatření, které by počty umírajících snížily. Například svodidla s ochranou pro motorkáře, tlumiče nárazů pro vozidla údržby silnic, tlumící koncovky svodidel, signální systémy. Prakticky nic z toho ale na silnicích nevidíme, protože nejsou zakotveny v naší silniční legislativě,” podotkl Marcel Mourek.

Dlouho trvající procesy vytkl i zástupce ŘSD Miroslav Blabol: „Při plánování silničních staveb pracujeme, jak nejrychleji umíme, tak aby silnice byly stále bezpečnější. Nechali jsme také vypracovat studii všech silnic 1. třídy v kraji a postupně řešíme problematická místa. Nicméně celý proces od územního plánování, projednání se zodpovědnými orgány, schvalováním, po získání stavebního povolení a samotnou realizaci stavby v Česku bohužel trvá klidně i více než 8 let.”

Zbytečnému umírání na silnicích se podle odborníků EABS nedá zabránit pouze samotnou represí a pokutami. Podle Václava Ircinga z BESIP je problematický i výcvik nových řidičů v autoškolách. Jedinou možností, jak snížit počty obětí na silnicích, je soustavná spolupráce zainteresovaných aktérů a pružnější reakce zákonodárců.

Nulového počtu mrtvých na silnicích, hlavního cíle EABS, se dá dosáhnout pouze větším počtem malých postupných kroků. „Mezi takové kroky patří zejména kvalitnější příprava řidičů v autoškolách, kontrola zdravotní a psychické způsobilosti k řízení motorového vozidla a instalace pasivních bezpečnostních prvků dopravní infrastruktury. Člověk chybuje, ale my mu můžeme pomoci přežít,” doplnil analytik EABS Janko Ostrolucký.

Dohoda o spolupráci EABS a Plzeňského kraje 

Výsledkem úvodní diskuze odborníků na dopravu a silniční bezpečnost je uzavření spolupráce mezi zástupci Úřadem Plzeňského kraje a Evropskou asociací bezpečnosti silnic.

Reklama

Výběr článků

Načítám