Hlavní obsah

Obyvatelé Ostravy si zvykli na sdílená kola

Novinky, Josef Zajíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V Ostravě se sdílená škola začala používat ve velkém již v roce 2018, kdy službu provozovala na základě výběrového řízení společnost Rekola. Letos ve stejné soutěži zvítězila společnost NextBike. Službu rozšířila do dalších městských obvodů a zvýšila počet zapůjčovaných kol.

Foto: Josef Zajíc

Sdílená kola společnosti NextBike před radnicí na Prokešově náměstí v roce 2018.

Článek

Společnost NextBike vyhrála i veřejnou soutěž na provozování sdílených kol v Ostravě na rok 2020 na základě veřejné zakázky, kterou Magistrát města Ostravy vyhlásil letos v říjnu.

Do soutěže se přihlásily dvě společnosti - Rekola a NextBike. Vítězem provozování sdílených kol na rok 2020 se stala společnost NextBike, protože podala ekonomicky výhodnější nabídku.

V současné době jsou sdílená kola zazimovaná. Těch modrých od společnosti NextBike jezdilo po Ostravě šest stovek. Do jara 2020 projdou generální údržbou a servisem, aby se k 1. březnu opět mohla vrátit do stojanů po celé Ostravě.

V roce 2019 byla sdílená kola Ostravanům k dispozici od poloviny dubna do poloviny prosince, tedy osm měsíců. Celkem 35 259 registrovaných uživatelů na nich najelo dohromady 521 395 kilometrů během 434 496 výpůjček.

Podle tiskové mluvčí magistrátu Andrey Vojkovské naprostá většina výpůjček byla do 15 minut, a tedy pro uživatele zdarma. Bývá to běžně přes 80 procent. Se snižující venkovní teplotou se však počet krátkých výpůjček ještě zvýšil. V listopadu to bylo 95 procent a v prosinci již 97 procent výpůjček. Město Ostrava za rok 2019 provozovateli za službu zaplatilo 4 127 061 korun.

„Ukazuje se nejen to, že sdílená kola jako alternativní forma přepravy po městě  má v Ostravě budoucnost, ale že prodloužení doby, kdy jsou k dispozici, má smysl. Za první polovinu prosince si lidé půjčili kolo 11 407krát, což je 760 výpůjček za den, a to je solidní číslo, které dokládá, že nová služba se těší velké oblibě,” informovala Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora města Ostravy pro životní prostředí.

Podle provozovatele společnosti NextBike se Ostravané k bicyklům chovají slušně a na službu si rychle zvykli. Jen letos o prázdninách kola systematicky ničil jeden vandal. Ve spolupráci s Městskou policií Ostrava se ho podařilo dopadnout.

V roce 2020 se počet sdílených kol zvýší z 600 na 900 kusů. Stanic se stojany bude 250, tedy o 50 více než letos. Veřejné půjčování kol bude fungovat od března do prosince, tedy deset měsíců v roce namísto dosavadních osmi. Prvních 15 minut výpůjčky bude opět zdarma. Hradit je bude na základě smlouvy město.

Modrá kola společnosti NextBike nejsou v boji za rychlejší a pohodlnější pohyb po Ostravě sama. Službu bikesharingu provozuje v Ostravě i společnost Rekola se svými růžovými koly, které půjčuje v širším centru města Ostravy a momentálně jich nabízí přibližně 130. Tato služba funguje nezávisle na podpoře města a do ulic se vrátí také 1. března 2020.

„Oba provozovatelé společně dokázali, že je zde o sdílenou mikromobilitu silný a trvalý zájem,” dodala Kateřina Šebestová.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám