Článek
Jaká je historie vzniku Fedory? Vše začalo tím, když Umberto Giordano zhlédl v roce 1889 v neapolském Teatro Bellini představení hry Fédora od francouzského dramatika Victoriena Sardoua (1831 - 1908). V titulní roli vystoupila slavná francouzská herečka Sarah Bernhardtová (1844 - 1923).
Giordano byl natolik fascinován jejím sugestivním herectvím, že okamžitě požádal Sardoua o svolení k přepracování hry v operní libreto. V té době byl ale Giordano poměrně neznámým autorem a Sardou jeho žádost okamžitě zamítl. Dramatikovu neoblomnost se podařilo zlomit až o sedm let později, kdy v milánské La Scale poprvé – a nutno říci, že s obrovským úspěchem – zaznělo Giordanovo dodnes nejslavnější dílo, čtyřaktová opera na námět z doby Velké francouzské revoluce Andrea Chénier.
Operní Fedora měla světovou premiéru 17. listopadu 1898 v milánském Teatro Lirico Internationale. V titulní roli vystoupila Gemma Bellincioni, roli Lorise Ipanova vytvořil legendární tenorista Enrico Caruso, který ale v té době teprve stál na prahu vpravdě světové kariéry.
Opera zaznamenala velký úspěch a rozletěla se do světa – záhy byla uvedena pod taktovkou Gustava Mahlera ve Vídni a zazářila také v Paříži, kde mezi její obdivovatele patřili například Jules Massenet (1842 - 1912) nebo Camille Saint-Saëns (1835 - 1921). Na konci roku 1906 Fedora poprvé zazněla také v Metropolitní opeře v New Yorku s Linou Cavalieri v titulní roli a opět s Enricem Carusem v roli Lorise.
V první polovině dvacátého století bylo dílo pravidelně uváděno v řadě operních domech, později se ale prosazovalo čím dál tím složitěji. Změna nastala počátkem devadesátých let, kdy Fedora zažila opravdové „znovuzrození“ po celém světě díky skvělým interpretům – v roli Fedory zářily například Mirella Freni, Katia Ricciarelli, Renata Scotto, Agnes Baltsa a Maria Guleghina; v roli Lorise okouzlovali publikum například Plácido Domingo, José Carreras nebo José Cura.
V Ostravě operu hudebně nastudoval a orchestr diriguje Zbyněk Müller, hraje se na scéně Jozefa Cillera a v kostýmech Kataríny Holkové.
Inscenování Fedory předznamenalo v případě Petera Gábora i jeho další plány v operním světě: „Režírování opery Fedora Umberta Giordana - to bylo setkání s úžasnými pěvci - Gianlukou Zampierim a Nanou Miriani. Je to jiný svět. Svět hudby, který inspiruje nejen k působivým jevištním obrazům, ale i k budování hereckých výkonů. Těším se na letošní režírování dvou Verdiho oper Macbeth a Rigoletto," dodal Peter Gábor.