Hlavní obsah

Na železnici dějou se věci: Obří výluka na hlavním nádraží v Brně

Novinky, Jiří Sysel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od neděle 9. prosince, současně se změnou všech jízdních řádů - na železnici, v autobusové dopravě i v městské hromadné dopravě, začala velká rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. Rekonstrukce potrvá zhruba rok a bude stát dvě miliardy korun.

Foto: Jiří Sysel

Neprůjezdné hlavní nádraží, opravuje se na Heršpickém zhlaví. V pozadí je vidět montážní vlak.

Článek

Toto významně zasáhne do kultury cestování naprosté většiny cestujících a to nejen na železnici. Pro většinu z nich nebude hlavní stanicí Brno hlavní nádraží, ale Brno dolní nádraží, které se nachází za autobusovým nádražím Zvonařka. Shodou okolností v místech, kde by v budoucnu mělo stát nové brněnské hlavní nádraží

I když se s největší pravděpodobností nebude jmenovat Brno – Šalingrad, jak zní vítězný název vybraný z návrhů v nedávno skončené anketě. I když dolní nádraží bylo již využíváno při výlukách v minulých letech, nyní se Správa železniční dopravní cesty rozhodla pro důstojnější prostředí. Byl vybudován podchod mezi oběma nástupišti doplněný o výtahy, dále byla z obytných kontejnerů vytvořena prostorná, útulná čekárna, s toaletami, výdejnami jízdenek a automaty na občerstvení, další občerstvení s podstatně širším sortimentem je v chatce vedle čekáren.

V současné době je hlavní nádraží neprůjezdné a pracuje se na heršpické straně. Všechny expresy a mezinárodní vlaky do Vídně, Bratislavy či Prahy projíždějící Brnem budou zastavovat na dolním nádraží a v Židenicích a pojedou mimo hlavní nádraží. Kromě nádraží v Židenicích se zvýší i provoz na nádraží v Králově Poli a ve Slatině.

Na dolní nádraží se cestující dostanou autobusy MHD 61,63 a do Židenic nově zavedenými vlaky jezdícími mezi Brno hl.n. a Královo Pole, se zastávkami v Židenicích a na Lesné, anebo vlaky ve směru na Blansko, kterých se výluka nedotkne, stejně jako vlaků ve směru na Jihlavu, které budou využívat 5. a 6. nástupiště. Pro cestu ze středu města do Židenic, se nedá použít městská hromadná doprava, z důvodu uzavřené části ulice Zábrdovická. 

Vlaky směr Tišnov, zejména rychlíky, budou začínat a končit v Králově Poli a některé osobní vlaky budou ve špičce začínat v zastávce Lesná. Spojení mezi středem města a Královým Polem zajistí i tramvaj P6. Na vlaky směr Břeclav bude možnost nastoupit v Židenicích a na dolním nádraží (vyhnou se i Heršpicím), rychlíky na Hodonín a Olomouc budou rovněž začínat i končit na dolním.      

Všechny vlaky na Vyškov a dál na Ostravu budou začínat v Králově Poli a zastaví v Židenicích, mimo R 905 „Bouzov“, který jediný pojede z hlavního nádraží přes Židenice. Vlaky směr Kyjov, Veselí n/Mor. jsou nejkomplikovanější, část vychází ze Židenic, část i z hlavního nádraží a některé až ze Slatiny. Pro spojení do Slatiny je zaveden autobus E77 odjíždějící od hlavního nádraží.

Všem cestujícím, kteří chtějí z Brna cestovat vlakem - kromě těch, kterých se výluka nedotýká (cestují na Ivančice, Třebíč, Jihlavu a Blansko, Boskovice, Letovice) doporučuje se informovat před cestou na webu idos.cz, případně na informacích, případně přímo před nákupem jízdenky a vyrazit dříve.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám