Hlavní obsah

Na trať Česká Třebová - Choceň se vydal parní vlak

Novinky, Stanislava Dvořáková

Kulturní centrum v České Třebové ve spolupráci s Městským muzeem a Českými drahami, a. s. připravilo na sobotu 29. srpna v rámci programu Roku Jana Pernera akci Parní vlak PERNER, který od 14 do 16 hodin projel trať Česká Třebová - Choceň a zpět.

Foto: Stanislava Dvořáková

Parní lokomotiva vlaku PERNER při zastávce v Ústí nad Orlicí byla obléhána zájemci ze všech stran.

Článek

Typický zvuk doprovázející cesty vlakem, který dal vzniknout slavné Humoresce Antonína Dvořáka, s elektrifikací železnic navždy utichl. O to víc, dnes již jako rarita, láká řadu posluchačů a obdivovatelů jeho původce - parní lokomotiva.

Čtvrthodinová zastávka parního vlaku PERNER v Ústí nad Orlicí přilákala na nádraží řadu zájemců nejen o svezení, ale i na prohlídku parní lokomotivy včetně bývalých vagonů osobní železniční přepravy. Představil se i průvodčí v uniformě z doby parních vlaků a píšťalkou průvodčího a signálním světlem bylo v 14.18 hodin ukončeno zastavení a vlak se vydal na další cestu. 

Cestující si pak v Chocni mohli prohlédnout část výpravní budovy a v sále J. Pernera vyslechnout přednášku o vrchním inženýrovi státních drah Janu Pernerovi. Po návratu do České Třebové akce pokračovala vernisáží výstavy fotografií Stavitelé terminálu v síni Kulturního centra a ve 21 hodin byla ukončena taneční pohybovou a audiovizuální světelnou show před nádražím na terminálu J. Pernera. V taneční části vystoupila skupina Renaty Hans Perner, prapraneteře Jana Pernera.

Program Roku Jana Pernera je připomínkou 200 let od narození a 170 let od úmrtí Jana Pernera, stavbyvedoucího první české parostrojní dráhy, která letos rovněž slaví výročí 170 let od zahájení svého provozu.

Ing. Jan Perner (2. 9. 1815 - 10. 9. 1845) po studiích a cestách po Německu, Belgii a Anglii se od roku 1836 podílel na stavbě dráhy z Petrohradu do Carského Selce a Pavlovska, od června 1837 vedl stavbu úseku železnice z Břeclavi do Brna, poté byl pověřen projekčními pracemi v úseku z Ostravy do Osvětimi. Zúčastnil se i trasovacích prací pro spojení Vídně s Prahou.

Jako vynikající znalec a projektant železnic se v březnu 1842 stává státním úředníkem s funkcí vrchního inženýra státních drah. Zároveň je také pověřen řízením výstavby dráhy Olomoucko-pražské.

Když se však dne 9. září 1845 vrací z inspekční cesty na Moravě v prvním voze za lokomotivou, odkud kontroluje výsledky stavby, dochází k tragédii. Po projetí choceňským tunelem sestoupil na poslední stupeň schůdku vagónu a při ohlédnutí narazil hlavou do sloupu vrat u vjezdu na nádraží. Přes úraz hlavy a ramene neposlechl lékaře a pokračoval do Pardubic, kde druhý den v domě svého otce zemřel.

I v Ústí nad Orlicí najdeme památku připomínající českého železničního inženýra a vlastence Jana Pernera. Na venkovní zdi starého nádraží, které bylo v první polovině 19. století jediným nádražím ve městě, se nachází pamětní deska zahájení provozu na trati Olomouc - Praha dne 20. srpna 1845.

Do této doby se většina obyvatel živila hlavně zemědělstvím a domácím tkalcovstvím. Od poloviny 19. století tak dochází k rozmachu továrenského textilního průmyslu a strojírenské výroby, kdy provoz na železnici významně přispěl k rozvoji města i celého kraje.

Reklama

Výběr článků

Načítám