Hlavní obsah

Na Ostravsku se slavil regionální Den železnice

Novinky, Josef Zajíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na sobotu 26. září železničáři na Ostravsku připravili zajímavý a hojně navštívený Regionální den železnice, který se konal v Bohumíně, ale také na hlavním nádraží v Ostravě. V Bohumíně proběhl pestrý kulturní program od 9.00 do 16.00 hodin.

Foto: Josef Zajíc

Regionální Den železnice Ostrava - Bohumín. 26.9.2015. Lokomotiva řady 464v Ostravě.

Článek

V sobotu 26. září 2015 od 9.00 do 16.00 hodin jezdil mezi hlavním nádražím Ostrava a Bohumínem historický parní vlak tažený lokomotivou řady 464. Jezdily také vyhlídkové vozy po síti vleček společnosti AWT.

Na hlavním nádraží v Ostravě si návštěvníci mohli prohlédnout řídicí stavědlo stanice. Den otevřených dveří se také uskutečnil ve Středisku oprav kolejových vozidel (SOKV) Ostrava ČD Cargo (bývalé lokomotivní depo). V areálu ve Skladištní ulici předvedli svou techniku a zručnost pracovníci Správy železniční dopravní cesty včetně zajímavých ukázek práce hasičů.

Dobrodružná cesta parním vlakem taženým parní lokomotivou řady 464 (Jediný stroj této řady, který jezdí na českých kolejích. Říká se mu Rosnička.) započala na hlavním nádraží v Ostravě.

Po zakoupení jízdenek do historického vlaku se návštěvník přemístil na první nástupiště, kde kromě lokomotivy, která již po nadechnutí vyfukovala komínem šedý a černý kouř, byly připraveny historické vagony 3. a 2. třídy s dřevěnými sedačkami. Spolu jel poštovní vůz a vagon 3. třídy konstruovaný jako Bufetový vagon. Jednu polovinu zabírala místnost pro personál, ve druhé bylo jedno oddělení pro stojící a další pro sedící cestující, kteří měli uprostřed stůl.

Do Bohumína cesta trvala 10 minut. Na nádraží už čekali zájemci o prohlídku vnitřku parní lokomotivy a řídicího pultu strojvůdce. Před nádražím byl již v běhu zábavný doprovodný program, ve kterém vystoupily mažoretky, dále klauni, a hudební kapely. Parní vlak jezdil také z Bohumína přes Dětmarovice do Petrovic u Karviné a zpět.

Proč slavíme Den železnice

„Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy. Začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi," informovala Kateřina Šubová, tisková mluvčí ČD.

Historicky první vlak KFNB (Severní dráha císaře Ferdinanda) tažený parní lokomotivou vjel do Bohumína 1. května 1847.

Reklama

Výběr článků

Načítám