Hlavní obsah

Městské divadlo Brno na Biskupském dvoře uvedlo premiéru Romea a Julie

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Jedna z nejznámějších her Williama Shakespeara se představila 15. června v novém nastudování činoherního souboru MdB Brno. (Předpremiéra se konala 14. června.) Letní scéna tohoto divadla tak zahájila šňůru svých představení, současně i celé letošní kulturní dění v půvabném prostředí Biskupského dvora.

Článek

Pro generace diváků stále silný příběh citového vzplanutí, první velké lásky ústící tragicky v osudové výslednici nepřátelství dvou rodů, prostředí Biskupského dvora poskytlo ty nejlepší „kulisy“. I ono sehrálo svou roli v úspěchu působivé inscenace za režie Stanislava Slováka.

K realizaci slavné hry přistoupil s respektem k dramatikovi, v duchu příběhu i doby, bez snahy nějak aktualizovat, hledat překvapivé pojetí či soudobou interpretaci. K dispozici měl osvědčený, sehraný realizační tým, který si rozumí. Před divákem se odvíjí příběh, jak byl napsán a má co říci i divákům z odstupu staletí.

Jaroslav Milfajt umně zhodnotil a „dotvořil“ prostor před palácem. Do centra vsadil bránu, citlivě vkomponoval prostor pro legendární „balkonovou scénu“. Na kraj scény před diváky umístil samostatně sochy veronských milenců, které spojila láska, rozdělila však smrt.

Nádherné dobové kostýmy Andrey a Adély Kučerových samy o sobě lahodí oku. Hudba Karla Cóna nevtíravě prolíná či podtrhuje děj, aniž by zbytečně vystupovala do popředí. (V závěrečné pěkné děkovačce se prosadí rytmickým švihem provázejícím taneční výstup. Herci dávají divákům znát, že sehráli smutný kus, jak ho sepsal pan Shakespeare, život jde dál.)

Pod pohybovou spoluprací je podpis Michala Matěje a tato složka byla důležitou komponentou děje. Chybět nemohly šermířské duely příslušníků „na kordy“ znesvářených rodů. Herci i zde předvedli svůj um. (Za supervize Josefa Juráska.)

Není nadsázkou, že v daných rolích byli všichni výborní. Žádný nezklamal, neškobrtnul, ocenit třeba přednes s jasnou, srozumitelnou artikulací, jaká nebývá vždy a všude samozřejmostí. (Jazykovou spolupráci měla Eva Spoustová.)

Přesnou trefou režie byla sázka na mladičké představitele ústřední dvojice. Esther Mertová a Tomáš Dalecký zvládli své role přesvědčivě. Těžko vyzvedávat někoho z vysokého standardu kvalitního hereckého ansámblu MdB. Výjimku přece jen učiním. Určitě nemálo diváků zaujala, snad i překvapila Andrea Zelová pěkným komediálním uchopením chůvy Julie, při ztvárnění jedné z podob (nejen ženského) charakteru. Dramaturgem inscenace byl Josef Šotkovský.

Premiéra Romea a Julie s nadšeným přijetím a ohlasem diváků přesvědčuje, že inscenace v „klasickém střihu“ osloví, diváci po takových trochu snad i hladoví. Starý příběh získává stálé obdivovatele také pro sám Shakespearův jazyk, poetický i proměnlivý jednotlivými postavami.

Slavná hra, nyní pod letním nebem, je současně podívanou v nejlepším smyslu slova. Zahájila důstojně letošní Léto na Biskupském dvoře. Úvodní slovo pronesli tři muži v čele institucí, které jedinečné místo v Brně otevřely večerním představením pod širou oblohou: Jiří Mitáček, ředitel Moravského zemského muzea, Jiří Morávek, ředitel SNIP & CO, Stanislav Moša, ředitel Městského divadla Brno.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám