Článek
Potřební lidé mohou volat na bezplatnou Zelenou linku 800 199 922. Do projektu je zapojena kromě DC ADRA také Městská policie Ostrava, která obsluhuje Zelenou linku a Trojhalí Karolina, která pomáhá s logistikou.
„Trojhalí Karolina v celé této spolupráci několika organizací poskytuje a koordinuje tak zvanou automobilovou pomoc, tj. poskytuje firemní automobil i s řidičem právě pro zajištění nákupů i jiných služeb. V praxi to může znamenat, že v případě potřeby je naše auto přistaveno pro dobrovolníka DC ADRA, který vše obstará, ale ušetří čas i námahu s přepravou,” popsal spolupráci ředitel Trojhalí Karolina Petr Šnejdar.
Nákupy s nominální hodnotou do pěti set korun jsou dodávány podle potřeby, většinou do jednoho dne od objednání. Podle dobrovolníků nejčastějšími položkami jsou základní potraviny - pečivo, šunka, sýr.
„O nabízenou službu od jejího spuštění 17. března projevila zájem zhruba stovka lidí. Poskytnuta byla prozatím téměř sedmdesáti z nich. Služba je zaměřena na pomoc těm, na které současná situace doléhá nejsilněji, tedy osamělým seniorům a lidem v karanténě, kteří se nemají na koho obrátit. Dobrovolníků je dostatek, nákup dorazí včas. Je nutné, aby o nabízenou pomoc volala ta správná cílová skupina. Těší mě, že vzájemná solidarita mezi lidmi narůstá, ať už se jedná o nákupy, logistiku nebo třeba šití roušek. Chci za to Ostravanům poděkovat,” řekl Tomáš Macura, primátor města Ostravy.
Za nákup lidé zaplatí. Samotná služba je bezplatná. Město dobrovolníky vybavilo ochrannými rouškami a rukavicemi. V současné době má ADRA k dispozici 47 proškolených dobrovolníků z celé Ostravy a okrajových částí. Noví dobrovolníci včetně studentů Ostravské univerzity, budou zapojeni při dalším nárůstu poptávky o tuto službu.
„Do terénu vyrážejí dobrovolníci, kteří jsou poučeni a proškoleni v souladu s doporučeným postupem Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR, jak mají v případě karantény postupovat a chránit tak sebe a zároveň klienta před šířením nákazy. Jedna z prvních seniorek kontaktovala Zelenou linku s tím, že je v nouzi a potřebuje nakoupit ještě tentýž den. A stalo se. Dobrovolnice, která bydlí v docházkové vzdálenosti od této paní, s ní zůstane v kontaktu,” uvedla vedoucí Dobrovolnického centra ADRA Ostrava Dagmar Hoferková.
Jak probíhá kontakt:
Po kontaktování Zelené linky koordinátorka vybírá dobrovolníka v nejbližší vzdálenosti od seniora nebo člověka v karanténě. Dobrovolník telefonicky komunikuje s člověkem, který o službu požádal. V domluvený čas dochází k neosobní předávce peněz a nákupního seznamu. Stejně tak je předán nákup a zbylá hotovost.
ADRA (Adventis Development and Relief Agency) je mezinárodní humanistická organizace poskytující pomoc lidem v nouzi. Byla založena ve Spojených státech amerických před více než 50 lety. V České republice DC ADRA o.s.p. byla založena v roce 1994. Koordinuje dobrovolnická centra v 15 městech České republiky.