Hlavní obsah

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově zvládá zimní údržbu

Novinky, Josef Zajíc

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letiště Leoše Janáčka v Mošnově odbavuje zákazníky již přes padesát let. Do provozu bylo uvedeno 16. října 1959. V poslední době byla modernizována přijímací a odbavovací hala a byly postupně zlepšeny příletové a pojezdové dráhy.

Foto: Josef Zajíc

Odlet letadla do Vídně.

Článek

Mluvčí Ing. Michaela Kubešová nám o letišti a jeho provozu sdělila další podrobnosti.

Letová dráha měří 3500 metrů a široká je 63 metry. Tyto parametry dovolují, aby zde přistávala dopravní i vojenská letadla. Jako například ruský Antonov AN-124 Ruslan či šestimotorový kolos Antonov AN-225 Mrija - a naposledy čtyřmotorové letadlo B-52 H Stratofortress u příležitosti konání Dne NATO loni v září.

V minulém roce bylo z letiště přepraveno zhruba 300 000 lidí do všech možných destinací. Nejvíce lidé odlétali do Řecka, Egypta a Bulharska. Přepravuje se i v zimním období. Aby se mohlo bezpečně létat, musí být letiště udržováno v naprostém pořádku a čistotě.

O této činnosti nám více pověděl a po letišti provedl Ing. Marek Nevlud, vedoucí útvaru provozu letiště. "K údržbě, udržení čistoty a sjízdnosti přistávacích ploch máme techniku, která nám v tom pomáhá. Před údržbou, v případě sněžení, vyjede zařízení na měření koeficientu tření. Podle výsledku měření vedoucí úseku rozhodne o dalším postupu," uvedl.

V případě sněžení vyjíždějí na letovou dráhu (ranvej) čtyři soupravy techniky. Nejprve projíždí pluh, následuje zametač a sérii zakončuje fukar, který zbytek sněhu odfoukává na okraj dráhy. Shrnutý sníh pak odstraňuje na travnaté plochy fréza. Pak se čistí pojezdová dráha, ze které se letadla dostávají  k odbavovacím drahám, tzv. stojánkům.

Na drahách se nepoužívá posypový materiál, jako je sůl či škvára. K eventuálnímu rozmrazování se používá chemická směs karbamid. K odstraňování námrazy na křídlech se používá přístroj Deicer, který pod tlakem čistí zvláštní tekutinou zmrazky.

"Na uklizení dráhy před přistáním letadla mají pracovníci 45 minut. Zimní údržba se nám daří. Do dnešní doby jsme neměli problém, nebylo zpoždění z viny našeho letiště," konstatoval Marek Nevlud.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám