Hlavní obsah

Letecká záchranná služba Ostrava slaví 25 let od svého vzniku

Novinky, Jakub Romba

15 500 zásahů. 14 000 letových hodin. Ročně okolo 600 misí. To je bilance provozu Letecké záchranné služby Ostrava. Ta slaví 25. výročí od svého vzniku. Trvalý provoz byl zahájen 7. ledna 1990.

Foto: PhDr. Lukáš Humpl

Prohlídka vrtulníku LZS Ostrava s výkladem MUDr. Romana Gřegoře, ředitele ZZS MSK

Článek

Historie provozu LZS v Ostravě 

První let na záchranu lidského života je evidován již v roce 1960. O letecké službě jako takové se ale bavíme až v druhé polovině 80. let. První československá LZS měla své první stanoviště v Praze s volacím znakem Kryštof 1. Přibývala další stanoviště a v pořadí pátým byla Ostrava s přiděleným volacím znakem Kryštof 5, používajícím se dodnes. 

Vše začalo tříměsíčním zkušebním provozem a po jeho vyhodnocení byla zřízena ostravská letecká záchranka nastálo. Nejprve ve starém areálu Fakultní nemocnice v Ostravě-Zábřehu, později díky financím města Ostravy v areálu IZS na ul. Výškovické, kde sídlí dodnes. Zázemí bylo významně modernizováno, záchranáři mají k dispozici hangár i přistávací plochu pro noční provoz.

Prvním provozovatelem byl Státní podnik Slovair. Později převzala provoz firma BEL-AIR. Od roku 1993 do současnosti provozuje LZS soukromý provozovatel Delta System Air (DSA). Tomu vyprší smlouva v příštím roce.

Na ostravské základně sloužily vždy nejmodernější stroje dostupné v dané době. Nejprve stroj Mi-2. Později ho vystřídal Bell 206. Po rozpadu ČSR a převzetí základy firmou DSA byl nahrazen nejmodernějším vrtulníkem Eurocopter AS 355 F2. Ten po čase nesplňoval přísné bezpečnostní normy, byl nahrazen strojem Eurocopter EC 135 T1 s imatrikulací OK-DSA (první stroj tohoto typu v ČR). Následoval vrtulník Eurocopter EC 135 T2 a v roce 2009 byl letový park obměněn Eurocopterem EC 135 T2+, im. OK-DSE, který slouží dodnes.

Současnost

V Ostravě je LZS zajišťována v nepřetržitém provozu 24 hodin denně. Záchranáři jsou připraveni také na zásahy v nepřístupném terénu pomocí lanové techniky, slanění z paluby vrtulníku a evakuace pacienta v podvěsu pod vrtulníkem. 

Záchranný vrtulník sloužící na LZS Ostrava je nejmodernějším strojem splňující veškeré normy. Jeho maximální letová rychlost se pohybuje okolo 240 km/h a je tak schopen do 20 minut pokrýt celé území kraje. Výdrž stroje bez nutnosti mezipřistání je až 3 hodiny, je proto vhodný také na transporty pacientů do vzdálených specializovaných pracovišť. 

LZS Ostrava zasahuje jak v Moravskoslezském kraji, tak také Zlínském kraji, který nedisponuje vlastní LZS. Vrtulník je také zastupitelný s olomouckou leteckou záchrankou.

K nejčastějším výjezdům patří dopravní nehody, různé úrazy, interní onemocnění nebo popáleniny.

Slavnostní setkání k 25. výročí založení

Slavnostní setkání za účastni významných hostů se konalo 6. listopadu v areálu IZS v Ostravě-Zábřehu. Po úvodních projevech, projekci filmu a tiskové konferenci byla k vidění také letová ukázka a prohlídka vrtulníku. Akce se zúčastnil hejtman Moravskoslezského kraje a první náměstek hejtmana, náměstek pro zdravotnictví, členové vedení města Ostravy, jakož i vedoucí představitelé složek IZS, ředitelé nemocnic v kraji a další pozvané osobnosti. 

Reklama

Výběr článků

Načítám