Hlavní obsah

Jaký bude venkov v česko-bavorském příhraničí?

Novinky, Ivo Šašek

Aktuálním tématem současnosti je vylidňování a stárnutí českého venkova. Řešení tohoto problému se hledá na vládní i regionální úrovni. Úhlava o. p. s. s Úřadem pro výživu, zemědělství a lesnictví v Chamu přicházejí se zajímavým projektem, který může alespoň malou měrou přispět ke zlepšení situace.

Foto: Ivo Šašek

Regionální umělecké výrobky na trhu v Seehamu.

Článek

Nedávno zveřejněná studie Českého rozhlasu ukazuje na průkazných statistických datech, že Sudety, tedy území dříve osídlené německým obyvatelstvem, stále vykazuje specifické problémy, jiné než ve zbytku České republiky.

Když k tomu připočteme dnes běžný trend odchodu mladých, vzdělaných lidí za vyššími výdělky a lepším uplatněním z venkova do měst nejen v České republice, ale i do dalších zemí, začnou chybějící pracovní síly omezovat hospodářský rozvoj regionu. Podnikatelé neinvestují a nevytvářejí pracovní místa, protože chybí pracovní síly a aktivní lidé průběžně odcházejí, protože nejsou pracovní místa.

K řešení tohoto začarovaného kruhu se snaží přispět i společnost Úhlava s Úřadem pro výživu, zemědělství a lesnictví v Chamu společným projektem Udržitelný venkov v česko-bavorském příhraničí.

Cílem je ukázat, zejména mladým lidem, uplatnění netradičních přístupů k podnikání na venkově a hledání co nejkratší cesty výrobku ke koncovému spotřebiteli. Aby toto bylo možné, ekonomicky zajímavé a pro zákazníka atraktivní, je třeba se zaměřit na charakter regionálních výrobků a služeb. Projekt je spolufinancován z Programu spolupráce Cíl EÚS Česká republika - Svobodný stát Bavorsko.

Společnost Úhlava a úřad v Chamu uspořádaly v nedávno na toto téma exkurzi do jihozápadního Bavorska a východního Solnohradska.

Již po 23 let probíhá v okolí Salcburku marketingová a propagační akce Salcburský farmářský podzim. V rámci ní se konají po dobu několika týdnů v obcích zapojených do projektu financovaného zemskou vládou, obcemi a podnikateli regionální trhy se zemědělskými produkty, uměleckými výrobky i výrobky denní potřeby. Vždy ale musí jít o zboží vyrobené v regionu.

K tomu jsou zařazována kulturní vystoupení, průvody v krojích i s hospodářskými zvířaty a zemědělskou technikou. Každá obec, pokud má zájem se do projektu zapojit, si může zvolit svoji formu aktivit a pořadatelé vše zahrnou pod jednotnou značku Salcburský farmářský podzim. Kromě prodávajících a přímých účastníku z toho profitují i místní hoteliéři a restaurace. V rámci exkurze měli její účastníci možnost navštívit umělecké trhy v Seehamu. 

Cestou do Solnohradska a zpět představili hostitelé ještě tři zemědělské podniky, které měly společné to, že když je převzala mladá generace, hledala další cesty, jak zatraktivnit zemědělské podnikání a podnikání na venkově obecně.

V bavorském Attingu to byla farma specializovaná na pěstování brambor a zejména dýní. Aby návštěvníci se cítili dobře, tak součástí farmy byla komentovaná prohlídka, která začínala končila ve vlastním obchůdku s kavárničkou.

Originálním nápadem je rovněž zřídit kavárnu v podkroví velkokapacitního kravína, jak to udělala rodina Thalhammerova v Ahamu. Jejich Stoi Cafe je dnes vyhledávaným víkendovým místem. Výuka pečení chleba na farmě rodiny Strasserových v Korndoblu jen dokresluje, že možnosti pro diverzifikaci podnikání na venkově určitě jsou.

Reklama

Výběr článků

Načítám