Hlavní obsah

Harfa a hoboj se rozezní pro záchranu varhan aneb Kateřina Englichová a Vilém Veverka v Opočně

Novinky, Dana Ehlová
Aktualizováno

Opočenská beseda připravila pro své příznivce a všechny, kdo mají rádi krásnou hudbu, mimořádný hudební zážitek. Právě tak lze bezpochyby dopředu charakterizovat koncert Kateřiny Englichové (harfa) a Viléma Veverky (hoboj), který se uskuteční v klášterním kostele Narození Páně ve středu 30. května.

Foto: Kateřina Englichová a Vilém Veverka (archiv)

Kateřina Englichová a Vilém Veverka.

Článek

Dvě vynikající osobnosti naší i mezinárodní hudební scény vystoupí v rámci benefičního cyklu koncertů Pro varhany, jejichž výtěžek je určen na obnovu vzácného nástroje, nacházejícího se právě na kůru klášterního kostela Narození Páně v Opočně.

O interpretech

Když v roce 2005 vystoupili Kateřina Englichová a Vilém Veverka na svém prvním společném koncertě, ukázalo se, že došlo k jednomu z nejšťastnějších hudebních spojení na české scéně. Unikátní kombinace hoboje a harfy přinesla doposud málo vídané možnosti, a to na poli komorní i koncertantní hudby.

Interpreti patří ke špičce svých oborů - pro fenomenální dvojici je charakteristické, že se oba dlouhodobě prosazují také individuálně - jako sólisté. V jejich repertoáru najdeme nejvýznamnější skladby pro hoboj, harfu a orchestr předních světových autorů, např. W. Lutoslawskiho, F. Martina, A. Schnittkeho, I. Yuna, J. Hanuše – drtivou většinu z nich provedli v české premiéře.

V roce 2009 pro Supraphon nahráli (spolu s klavíristou Ivo Kahánkem) album „Risonanza“. Vilém Veverka se v roce 2015, rovněž u Supraphonu, zásadním způsobem podílel i na sólovém albu Kateřiny Englichové „Musica per arpa“. Společně vystupují v řadě evropských zemí, ale třeba i v Kanadě.

V roce 2010 společně debutovali se skladbami Isanga Yuna na festivalu Pražské jaro. O rok později pak provedli od téhož autora v Berlíně ve světové premiéře jeho „Duo – Kleines Doppelkonzert“.

O programu

Na koncertu, který začíná v 19 hodin, zazní skladby z loňského společného CD "Impressions",  na němž významně participoval český autor Otomar Kvěch. Na přání obou interpretů stylově přepracoval - ve zcela virtuózní záležitost -  slavnou kompozici Maurice Ravela “Le tombeau de Couperin”. 

M. Ravel - Le tombeau de Couperin pro hoboj a harfu 

Prelude - Forlane - Menuet - Rigaudon

B. Smetana / J. H. Trneček: Vltava, fantazie pro harfu sólo

L. Sluka - Primavera pro hoboj a harfu

Ch. Koechlin - Le repos de Tityre op. 216, monodie pro hoboj sólo

C. Debussy - Reverie, Arabesque, Prelude pro hoboj a harfu

Není bez zajímavosti, že skladbu Primavera pro hoboj a harfu uvedou v rodišti autora – Luboš Sluka se totiž narodil před devadesáti lety v Opočně.

O nástroji

Varhany, na jejichž obnovu půjde výtěžek koncertu, mají velice zajímavý "životopis". Byly postaveny pravděpodobně v roce 1748, tedy před 270 lety, v králické dílně, ve své době jedné z nejvýznamnějších dílen v Čechách, pro kostel v Přepychách. Pravděpodobně by se mohlo jednat o práci varhanáře Františka Katzera.

V roce 1780 doplnil jeden rejstřík varhanář z Ústí nad Orlicí a v roce 1854 nástroj opravil rychnovský varhanář Amand Hanisch, který doplnil některé chybějící píšťaly a roku 1875 nástroj přestěhoval z Přepych do Opočna, když v rámci přemístění zhotovil i nové pedálové píšťaly, dvojici měchů a upravil postament varhanní skříně.

Veřejná sbírka

Finanční prostředky na obnovu jsou shromažďovány prostřednictvím veřejné sbírky - probíhá i tzv. adopce píšťal, která už přinesla 70 tisíc korun a také až dojemné příběhy. Píšťaly totiž adoptují například babičky pro svá vnoučata, lidé z Opočna i z jiných měst. Dvě z píšťal dokonce pomyslně putují k rodinám v Polsku.   

Reklama

Výběr článků

Načítám