Hlavní obsah

Habartovští žáci se seznamovali s globálním oteplováním v praxi

Novinky, Aleš Plevka

V úterý 24. února na hodinu školu opustili žáci 6. až 8. ročníků, aby využili nabídky plzeňské Techmanie. Její zástupci dorazili do města, aby zábavnou formou seznámili mládež s problémem globálního oteplování a skleníkovými plyny. Program lze využít i v rámci výuky přírodovědných předmětů

Foto: Aleš Plevka

Kyslík v kombinaci s moukou hořel vskutku báječně

Článek

V sálu habartovského kina přivítali žáky dva lektoři odění do bílých plášťů. Na pódiu byly dále připraveny dva stoly plné baněk, chemikálií a dalších pomůcek později využitých při názorných pokusech a také bomby s potřebnými plyny. 

Po krátkém úvodu, kdy došlo i na několik dotazů směřovaných k publiku, aby si průvodci zmapovali, co již žáci zvládají, a kdy byla žákům ve stručnosti nastíněna celá problematika oteplování, se přesunulo těžiště programu k seznámení s jednotlivými skleníkovými plyny.

Žáci si zopakovali, že největší množství ovzduší okupuje dusík (78 %), následovaný kyslíkem (21%) a o zbytek se dělí mnoho dalších plynatých složek. Dozvěděli se proč je kyslík tak důležitý pro člověka a jeho život a i další zajímavosti.

Podstatné však bylo to, že zástupci Techmanie svůj výklad a dialog s publikem často prokládali názornými pokusy, které dokládaly různé schopnosti a vlastnosti oněch plynů. K některým pokusům pak v roli asistentů využili i pomoci žáků.

Obdiv si vyloužil oxid uhličitý, který převedl několikametrový gejzír růžového saponátu, pozornost upoutal methan, jenž zprvu ukryt v mýdlových bublinách po zapálení krásně zahořel. Naplno ukázal svou sílu kyslík v kombinaci s moukou, jenž při fouknutí nad plamen stvořil ohnivou kouli a u některých drobný šok a úlek zaviniil vodík, který po zapálení zreagoval s kyslíkem a následně proměnil plechovku ve vesmírnou raketu, která se vznesla vzhůru za doprovodu řízeného výbuchu. Dále dnes žáci již také ví, co způsobuje mračna a jakou roli v tom hraje atmosférický tlak.

Asi šedesátiminutový program uběhl jako voda a nutno přiznat, že na nudu nebyl čas. V závěru žáci pak vyplnili rozdané dotazníky a také lístek s otázkami, na něž získali odpovědi během celé produkce, a který jim následně zůstal jako připomínka této netradiční výukové hodiny. Kdo má však o fyziku a chemii hlubší zájem, musí se vydat do Plzně, kde se dozví ještě mnohem víc.

Reklama

Výběr článků

Načítám