Hlavní obsah

Filmovou Hradozámeckou noc připravil Křivoklát na závěr festivalu Noir Film Festival 2018

Novinky, Ivana Kvasnicová

Napínavá dramata z vězení, rebelství Samuela Fullera, charisma Roberta Ryana, bojovnost Idy Lupino, emancipaci nových osudových žen, šílenství noirových psychopatů, temné příběhy ze severu Evropy a standard v podobě československé stopy a projektů HBO uvede Noir Film Festival na hradě Křivoklát.

Foto: hrad Křivoklát
Článek

Letošní 6. ročník Noir Film Festivalu na Křivoklátě otevře brány na čtyři dny ve druhé polovině srpna, od čtvrtka 23. do neděle 26. 8. a opět uvede na čtyři desítky projekcí filmových klenotů nejen z klasické hollywoodské éry filmu noir 40. a 50. let 20. století.

Návštěvníci festivalu letos shlédnou skutečné perly: v hlavním tématu dramata z vězení /VĚZEŇSKÝ NOIR se představí jedno z děl výrazného noirového tvůrce Julese Dassina. Letos přijde řada na titul Hrubá síla (Brute Force, 1947), který byl jeho první spoluprací s významným producentem Markem Hellingerem a jeho novým hereckým objevem Burtem Lancasterem. Dassinovo vězeňské drama vyniká ostrým sociálním komentářem skrze postavu sadistického dozorce Munseyho (Hume Cronyn).

Napínavé drama přinese v reálných vězeňských lokacích natáčená, dokumentárně stylizovaná Vzpoura v bloku 11 (Riot Cell Block 11, 1954) režiséra Dona Siegela. Protipólem dvou zmíněných titulů bude temný ženský noir V kleci (Caged, 1950), ve kterém Eleanor Parkerová v jedné ze svých životních rolí, oceněné na festivalu v Benátkách, exceluje jako trestankyně-oběť, jež v prostředí kriminálu prochází zásadní charakterovou proměnou. Obdobně emocionálně naléhavé je i drama Chci žít! (I Want to Live!, 1958), v němž předvedla oscarový výkon herečka Susan Haywardová.

V tematické sekci PSYCHO NOIR festival představí postavy duševně nevyrovnaných jedinců uchylujících se k brutálnímu násilí, např. Richarda Widmarka v roli vyšinutého zabijáka z Hathawayova Polibku smrti (Kiss of Death, 1947) a Roberta Ryana jako pomstychtivého válečného veterána z Násilného činu (Act of Violence, 1948).

Sekce NOVÉ OSUDOVÉ ŽENY ukáže emancipovanou atraktivní ženu, která neváhá jít přes mrtvoly, když chce dosáhnout svých cílů. Ukázkovým příkladem je rané dílo bratří (dnes už sester) Wachowských Past (Bound, 1996), které sílu ženského elementu dvou dam obohacuje o lesbický element. Obdobně nezničitelná je Ďábelská svůdkyně (The Last Seduction, 1994) v podání Lindy Fiorentino ve filmu Johna Dahlaa nebo pavoučí ženu Matty Walker, nudící se manželku floridského boháče v podání mladé Kathleen Turner ve slavném neonoiru Žár těla (The Body Heat, 1981). Současným objevem bude na festivalu promítaná Bílá orchidej (White Orchid, 2018).

Hradozámecká noc přinese na Křivoklát promítání historických českých filmů v rámci filmového festivalu NOIR. Psychologické drama Svědomí (1948) režiséra Jiřího Krejčíka přináší drama pojišťovacího úředníka (Miloš Nedbal), který spáchá trestný čin, a odmítá převzít odpovědnost. O archetypálních noirových outsiderech pojednává Naděje (1963) autorské dvojice Karel Kachyňa – Jan Procházka. Vypráví o tom, jak osud svede dohromady dva životní ztroskotance, alkoholika a prostitutku, ztvárněné Rudolfem Hrušínským a Hanou Hegerovou. Hrušínský je hereckou hvězdou i česko-britského dramatu Třicet jedna ve stínu (1965) od Jiřího Weisse. Legendární český herec v něm ztvárnil přísného kontrolora, který odhalí ilegální machinace v jednom obchodě.

Reklama

Výběr článků

Načítám