Hlavní obsah

Falkirk Wheel je světový unikát lodní dopravy i moderní symbol Skotska

Novinky, Dana Ehlová

Extravagantní projekt, který šetří nejen čas lodním dopravcům, ale i energii, to je originální rotační výtah Falkirk Wheel. Tento světový unikát byl postaven nedaleko města Falkirk ve Skotsku.

Foto: Dana Ehlová

Falkirk Wheel - unikátní lodní výtah a moderní symbol Skotska

Článek

Kanály Forth & Clyde mezi skotskými přístavy Grangemouth a Falkirk spojující Glasgow se západním pobřežím Skotska byly vybudovány v roce 1777. Později k nim přibyl kanál Union mezi Falkirkem a skotskou metropolí Edinburghem dokončený roku 1822. Geografický profil terénu mezi kanály způsobil výškový rozdíl 24 m, a proto byly propojeny 11 splavy.

Tato lodní cesta umožnila vnitrozemské vodní spojení dvou metropolí Edinburghu a Glasgowa a sloužila pouze do 30. let 20. století. Poté zde lodní doprava na dlouhou dobu - až do konce minulého století - utichla.

Až v roce 1963 byla na západním okraji města Falkirk, jižně od hlubokého zálivu, do kterého ústí řeka Forth, zahájena výstavba unikátní konstrukce lodního výtahu. Projekt byl dokončen roku 2002 a stal se jedním z moderních symbolů Skotska. Provoz zařízení, které je jediným rotačním lodním dopravníkem na světě, slavnostně otevřela 24. května 2002 sama královna Alžběta II.   

Konstrukci Falkirk Wheel tvoří dvě obří ramena, z nichž každé má jakousi vanu vyplněnou vodou, do které vplouvají lodě z horního a dolního kanálu. Obě vany mají kapacitu 600 tun vody. Díky Archimedově zákonu nezáleží na hmotnosti plujících lodí a obě vany jsou vždy vyváženy. Loď vjede do výtahu a ten ji rotačním způsobem zvedne do výše druhého kanálu, odkud loď zase vypluje. Současně se na druhém rameni výtahu spouští loď dolů. Tím se vlastně lodě vyhnou a kanál nemusí být široký. K pohonu celého zařízení stačí relativně slabý motor (22,5 kW), který otočí rotorem o 180° za 5 minut. Zavření jezu, regulace hladiny vody a otáčení van se tak uskuteční za pouhých 15 minut.

Architektonické řešení Falkirk Wheel zpracovala dílna společnosti RMJM, pod návrhem rotačního výtahu je podepsán Nicoll Russell Studios. Stavba stála 17,5 miliónu liber, celý projekt oživení kanálů pak 84,5 miliónu liber.

Velkou turistickou atrakcí jsou zde hodinové lodní výlety, zahrnující průjezd výtahem, takže je možno svézt se lodí nahoru, projet po kanálu a tunelem na otevřenou říčku, tam se otočit a jet nazpět. Otevřeno je od 10 do 17.30 hodin a první jízda začíná v 10.30 hodin.

Dalším unikátem vnitrozemské lodní dopravy ve Skotsku je Kaledonský kanál (Caledonian Canal) - nejdelší vodní kanál ve Skotsku, který spojuje Severní moře na východě a Atlantický oceán na západě.

Byl postaven podle plánů Thomase Telforda, otevřen v roce 1822 a jeho délka je 96 kilometrů. Vede z města Inverness do jezera Loch Ness, dál do jezera Loch Oich a přes další jezero Loch Lochy ústí nedaleko města Fort William do Atlantického oceánu. Zhruba 35 km kanálu je vytvořeno uměle, ostatní části tvoří přirozené vodní plochy - řeky a jezera. Překonání výškového rozdílu na kanále vyřešil systém zdymadel, kterých je zde po celé délce celkem 29. Zdymadla v činnosti lze vidět v místě zvaném Neptunovy schody nebo Fort Augustus.

Kaledonský kanál, který výrazně zjednodušil lodní dopravu v této oblasti, protože lodě už nemusely absolvovat dlouhou cestu kolem severního Skotska, je dnes považován za jeden z nejkrásnějších v celé Evropě a mnoho Skotů tráví dovolenou právě plavbou lodí po tomto kanálu.

Reklama

Výběr článků

Načítám