Hlavní obsah

Další desítka výrobků nese značku JESENÍKY originální produkt

Novinky, Bára Haušková

Celkem deset produktů získalo možnost užívat označení JESENÍKY originální produkt ve čtvrtém kole certifikace, které proběhlo v polovině října v Hanušovicích. Celkový počet výrobků označených fialovým zvonkem jesenickým se tak rozroste na třicet šest.

Foto: Bára Haušková

Mezi poslední desítkou certifikovaných výrobků v letošním roce jsou díla Jaroslava Křížka z Javorníku.

Článek

Koordinátorem značení, které zastřešuje Asociace regionálních značek, je v regionu Jeseníků Místní akční skupina (MAS) Horní Pomoraví. Certifikáty převzali výrobci v pátek 4. listopadu v rámci posledních letošních farmářských trhů z rukou starosty Šumperka Zdeňka Brože.

V dosud posledním kole výběru vhodných originálních produktů se objevují poprvé uzenářské speciality a také medy. Mimo jiné neobvyklý a chuťově specifický pohankový med. Z potravinářských výrobků svou originalitou zaujaly lahůdky ve skle společnosti Designfoods ze Zábřehu. Mezi produkty společnosti se řadí králičí paštika či šípková marmeláda - všechny výrobky jsou bez chemických konzervantů, z tuzemských surovin, ošetřené vysokostupňovou sterilací.

Rukodělné výrobky zastupují fúzované skleněné obrázky Vitrail Servisu Marie Hoplíčkové ze Zábřehu a drobné šperky a dekorativní předměty Darji Andrlové z Bludova. Čestné udělení značky získal Domov Paprsek Olšany. Tamní rukodělné výrobky vytvářejí z rozličných materiálů klienti Domova, kterými jsou muži s mentálním postižením.

Tradiční řemeslo představuje kovářství, tentokrát umělecká díla i užitkové předměty z kovářské dílny Jaroslava Křížka z Javorníku. "Jsme velmi rádi, že se pan Křížek do systému regionálního značení zapojil. Jde o výjimečnou kovářskou práci zahrnující kromě běžných užitkových věcí jako mříže, brány, zábradlí, nábytek, ploty také volné plastiky z kovu," uvedla koordinátorka projektu Lenka Krobotová z MAS Horní Pomoraví.

Práce Jaroslava Křížka jsou k vidění jak v Javornicku, tak po celé České republice, například v pražském Karolinu nebo v Divadle Šumperk. Často pracuje na církevních stavbách, památkách, ale také na kovových prvcích komerčních objektů."

"Cílem značení je zviditelnit region Jeseníků včetně území CHKO Jeseníky a území chráněné soustavou Natura 2000 a využít jeho socioekonomických výhod. Značka má podpořit místní producenty, kteří v tomto přírodně hodnotném, zdravém území hospodaří šetrně, tradičně a v souladu se zájmy ochrany přírody," objasnila smysl značení Anna Bartošová, ředitelka MAS Horní Pomoraví.

Výrobci získají možnost označovat své produkty po dva roky, pak si mohou zažádat o prodloužení certifikátu. Pozitivní je také jednotná propagace na veletrzích, místních akcích, prostřednictvím internetových stránek, katalogových lístků jednotlivých výrobků či v rámci tištěných novin Doma v Jeseníkách. Propagace pomáhá zvýšit zájem veřejnosti o místní produkty a rozvíjet regionální ekonomiku.

V Jeseníkách se zatím certifikovaly řemeslné výrobky, zemědělské produkty a přírodní produkty. Letos chce MAS Horní Pomoraví ještě certifikovat ubytovací a stravovací služby.  

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám