Hlavní obsah

Chvíle nad šálkem kávy s vůní dálek lze prožít v ústeckém baru Malé scény

Novinky, Stanislava Dvořáková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bar v Malé scéně v Ústí nad Orlicí doplnil nabídku strávených chvil nad vůni lahodné kávy o poutavé kouzlo historických lodí od místního modeláře Oldřicha Ambrože.

Foto: Stanislava Dvořáková

Vůně kávy a historické lodě dávných dob v tajemství tlumených světel vítají návštěvníky baru.

Článek

Tlumená světla baru Malé scény vrhající stíny do plachet lodí obklopujících stěny přinášejí představu dávných mořských výprav. Stačí přivřít oči a oddat se snění. Jako by právě doplula, je tu první flotila plavidel v čele s admirálskou lodí ze 17. století, v originále 75 metrů dlouhou, VIKTORIÍ, nejobávanější lodí, která neměla ve své době soupeře. 

Vedle ní pluje neméně slavná, 55 metru dlouhá, vlajková loď admirála Ušakova SVATÝ PAVEL, která se za války Francie v koalici evropských zemí aktivně podílela na dobytí pevnosti na ostrově Korfu, později pak na osvobození Napoleonského království.

Další z trojice nejslavnějších lodí je 35 metrů dlouhá, vlajková loď SANTA MARIA, se kterou Kryštof Kolumbus podnikl cestu do Indie západním směrem a omylem tak roku 1492 objevil americký kontinent.

K nim je pak přiřazen model hanzovní kogy BREHM a loď starých Vikingů z období 8. až 11.století DRAKKAR s tradiční čtyřhrannou plachtou a vyřezávaným symbolem na přídi lodi v podobě draka. Vikinské lodi pluly od Islandu přes Grónsko až po severní Ameriku.

V dalším bloku významných lodí je představena GOLDEN HILL (zlatá laň), na které kapitán Francis Drake v letech 1577 - 1580 jako druhý mořeplavec obeplul svět. Za ní je skryta menší egyptská námořní loď.

Modelem z poloviny 19.století je mississippský parník ALEC SCOTT, který sloužil pro přepravu pasažérů. Ten je důkazem konce existence především válečných plavidel. V druhé polovině 19. století válečná galéra z moří téměř zmizela a zůstala pouze její obchodní varianta.

Závěrem přehlídky dávných plavidel je žertovný model ponorky z filmu Karla Zemana Vynález zkázy. Toto přenesení návštěvníka do současnosti je zároveň navozením otázky, kde se vlastně všechny ty modely vzaly?

Autorem je Oldřich Ambrož z Ústí nad Orlicí, textilní technolog v produktivním věku, nyní aktivní senior. Cesta k modelařině byla dána láskou k malému bližnímu. Na základě žadonění dvou neteří začal pro ně vyrábět pokojíčky pro panenky. Když dosáhly počtu 15, staly se soukromou sbírkou, která byla prezentována v prosinci roku 2016 v ústeckém městském muzeu.

Děti povyrostly a výroba hraček přerostla v zájem o modelařinu. Navíc nastal čas udělat si radost sám sobě. A tak zájem o námořní historii a dávná plavidla přešel od prohlížení starých plánů z konce padesátých let k realizaci.

Zhruba v roce 2013 vznikl model první lodi. Po jejím úspěšném provedení se záliba v tomto tvoření rozšířila na další a další... I když zhotovení jednoho modelu vyžaduje 100 až 200 hodin práce, v současné době již čítá devět modelů lodí, dvě vzducholodě, několik létajících strojů a jednu ponorku.

Tento celý arzenál modelů i s popiskami historie si lze prohlédnout na jejich prvním uvedení na výstavě v baru Malé scény v Ústí nad Orlicí až do konce března.

Reklama

Výběr článků

Načítám