Obchodníci nevylučují, že letošní objem předvánočních útrat by mohl být rekordní, přestože advent bude tento rok o jednu neděli kratší, na tu totiž připadá Štědrý den. Vyplývá to z informací zpravodajů Práva získaných přímo od zákazníků či obchodníků.

V hypermarketu Tesco v Praze 10 na Skalce sice v sobotu vpodvečer auta parkovala i na místech, která jindy zůstávají volná, mezi regály se davy nákupu chtivých zase tolik nemačkaly. V nákupních košících měli lidé především potraviny a drogérii.
„Část dárků už jsem objednávala přes internet. Domácí planetárium a dron,“ řekla žena ve středních letech, která plánovala, že ještě pořídí elektrický mixér a mladšímu potomkovi tašku do školy.

Obchodníci očekávají, že letos bude zájem o tzv. chytré hračky. Například o netopýra, který nabízí přes 50 funkcí, vyjadřuje pocity a nálady. Zájemci si na něj musejí připravit kolem dvou tisíc korun.

Malé holčičky touží po miminkách, která pláčou, čůrají, i po klasických barbínách. „Já si přeju křižník Dartha Vadera,“ hlásil asi desetiletý chlapec, co mu udělá pod stromečkem největší radost. Právě lego z edice Hvězdné války v souvislosti s prosincovou premiérou dalšího dílu ságy patří mezi momentálně hodně populární hračky.

Na bronzovou neděli bylo plno i v hračkářství českobudějovického obchodního domu Mercury. ”Největší zájem je asi o plyšové hračky, které mluví a učí děti abecedu. Zájem je třeba o mluvící vajíčka Hatchimals nebo mluvící medvídky,“ vysvětlil Právu prodavač Petr Pokorný. Mezi tradiční dárky pak patří barbie nebo stavebnice Lego.

V elektru šly nejvíce na dračku mobilní telefony a také například fotoaparáty. „Jinak se nedá říci, že by lidé preferovali nějaké zboží. Kupují vše od televizorů až po herní konzole,“ konstatoval provozní prodejny David Skočný.

Více lidí kupuje luxusní zboží

„V elektronice stále hrají prim televize a mobily. Změna oproti loňsku je v náročnosti zákazníků. Jsou letos ochotni dát mnohem víc za mobil, i 30 tisíc, televize za víc než 50 tisíc jsme už dnes prodali čtyři,“ řekl Právu v neděli dopoledne Lukáš Žítek, elektrospecialista z prodejny v pardubickém nákupním centru Atrium.

„Myslím, že největším hitem letošních Vánoc bude Hatchimals, vajíčko ukrývající v sobě zvířátko, které se vyklube, když se o něj dítě správně stará. Pak jej mohou děti učit chodit, tančit, hrát hry nebo opakovat slova,“ řekla Právu v prodejně hraček v obchodním centru na okraji Olomouce Jana Chytílková.

Obchodní centra v Moravskoslezském kraji na opravdu velký nápor zákazníků teprve čekají. Například v nákupním centru Silesia v Opavě byl o víkendu ruch na parkovištích a v obchodech srovnatelný s jiným obdobím roku. Naopak velký zájem zaznamenaly vánoční trhy na Dolním náměstí, kde takřka nebylo k hnutí.

Vyšší počet návštěvníků a růst tržeb zaznamenalo také nákupní centrum s oblečením Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku. „Oproti
loňsku stoupla návštěvnost o 12 procent. Tržby očekáváme až o 15 procent vyšší,“ uvedl ředitel centra Jan Procházka.

„I u nás už je patrné, že lidé naplno nakupují vánoční dárky. Výrazně stoupl prodej drobnějšího zboží. Nejpatrnější je to v divizi domácích spotřebičů. Velký zájem je o kávovary a příslušenství k nim,“ uvedl mluvčí internetových obchodů Mall.cz Jan Řezáč.

Velmi dobře se prodávají i televizory a drobnější elektronika. Veliký zájem je i o hračky. „Letos jsou tržby o něco nižší, protože loni vycházel tento víkend na konec listopadu, kdy se překrýval se závěrem akce Black Friday. Ta letos skončila už minulý víkend s rekordními výsledky prodejů,“ upozornila mluvčí sítě Euronics Lenka Mastešová.