„Univerzální a jednoduchá rada, jak vybrat správný e-shop a nespálit se, neexistuje, ale jsou věci, které se vyplatí ohlídat. Mezi základní doporučení patří nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží, vyhnout se platbám předem a ověřit si informace o e-shopu, nejlépe z více zdrojů. A věnovat pozornost obchodním podmínkám,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nízká cena může být háček

Už při prvním kroku - výběru e-shopu, kde si zboží pořídíme - byste měli být na pozoru. V žádném případě by cena nabízeného zboží neměla hrát tu nejdůležitější roli.

Rozdíly v ceně u jednotlivých e-shopů dosahují u stejného zboží stovek i tisíců korun. První přehled o cenách rychle získáte prostřednictvím cenových srovnávačů (například na Zbozi.cz), které na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů. Cena však ještě nic nevypovídá o prodejci a je dobré ověřit si i další skutečnosti. Například to, kolik nakonec zaplatíte, může ovlivnit cena poštovného a balného.

Prověřte si důvěryhodnost e-shopu

I přes nesporné výhody nakupování v e-shopech je třeba si uvědomit, že ani mezi internetovými obchody či samotnými prodávajícími nejsou jen poctiví prodejci. Než se pro nákup konkrétního zboží rozhodnete, pokuste se o e-shopu či osobě, která zboží inzeruje, zjistit co nejvíce. Přečtěte si recenze, poptejte se známých.

„Doporučoval bych především ověřit si reference na e-shop, například na některém ze srovnávačů cen zboží, kde si uživatelé vzájemně sdělují své zkušenosti a hodnotí kvalitu e-shopů. Ale to samotné nemusí stačit, protože si i samotný e-shop může vytvořit příznivé komentáře. Proto by bylo vhodné si zjistit také kontaktní údaje a prověřit, jestli fungují a jsou správné,” upozornil právník Petr Novák ze serveru vasenaroky.cz.

„Pokud budete chtít mít větší jistotu, tak doporučuji prodejce prověřit ještě v obchodním nebo živnostenském rejstříku, kde se dá podrobněji zjistit více informací,” dodal Novák.

Jak postupovat při nedoručení zboží

Zboží jste si vybrali, objednali a také předem zaplatili. Na jeho dodání však marně čekáte. „Problém nastane především v případě, kdy zákazník už zboží zaplatil. Může samozřejmě stále požadovat jeho dodání, ale pokud by to už pro něj časově nebylo zajímavé, tak může samozřejmě chtít vrácení zaplacené částky. Seriózní prodejce by měl kupní cenu vrátit okamžitě bez problémů,” uvedl Petr Novák.

Narazit ale můžete i na prodejce, který se bude snažit vykrucovat nebo záměrně nebude chtít zaplacené peníze vrátit. Pokud i nadále nebude na vaše výzvy reagovat, na nic nečekejte a podejte žalobu na zaplacení částky.

Čtěte také:
Na internetu koupila krosnu za tři tisíce, dodnes ji nemá

„Rychlost jednání je zde důležitá, protože důvod, že nechce prodejce peníze vrátit, může být v jeho finančních problémech, které se postupem času mohou zhoršovat. Může se dokonce jednat i o nějakou podvodnou společnost, která e-shop založila pouze za účelem vylákání finančních prostředků, aniž by měla někdy vůbec v úmyslu zboží prodat. V těchto extrémních případech, kdy bude navíc hodně poškozených, by bylo na místě podání trestního oznámení,” upozornil Novák.

Na vrácení zboží máte 14 dní

Pokud vám zboží zakoupené na internetu nebude vyhovovat, máte ze zákona možnost od smlouvy odstoupit do 14 dnů ode dne převzetí zboží. To znamená, že ve lhůtě 14 dnů musíte zboží také vrátit. Současně má e-shop povinnost ve stejné lhůtě vám vrátit peníze. Nicméně e-shop není povinen zaplatit peníze dříve, než je vráceno zboží nebo než prokážete, že jste je odeslali.

„V souvislosti s tímto je potřeba upozornit, že se právo na odstoupení nevztahuje například na zboží, které je upraveno podle přání spotřebitele, hudební a video nahrávky nebo počítačové programy, pokud byl porušen jejich původní obal, nebo noviny a časopisy,” upozornil Novák.

O možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dní od převzetí zboží vás musí e-shop informovat. Pokud tak neučiní, pak se lhůta prodlužuje na jeden rok a 14 dní. O možnosti odstoupení od smlouvy lze informovat i dodatečně, poté běží čtrnáctidenní lhůta ode dne, kdy zákazník poučení dostal.

Na vyřízení reklamace má prodejce 30 dní

Na veškeré spotřební zboží se vztahuje zákonná záruční doba 24 měsíců. Pro případ nákupu přes e-shop běží záruční doba ode dne doručení zboží na vaši adresu, případně od osobního převzetí. Datum objednání nebo zaplacení zde nehraje žádnou roli.

Někteří prodejci na zboží dobrovolně nabízejí delší záruční dobu, než jsou zákonem stanovené dva roky. K jejímu prodloužení stačí, aby o ní prodejce informoval na obalu výrobku nebo v jeho návodu, platné je dokonce i její přislíbení v reklamě.

Reklamaci můžete uplatnit přímo u e-shopu, na jeho provozovně nebo také u autorizovaného servisu, který je uveden v záručním listu. O uplatnění reklamace si nechte vždy vystavit písemné potvrzení, které bude obsahovat datum reklamace, čeho se týká a požadovaný způsob jejího vyřízení.

Prodejce je ze zákona povinen reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 kalendářních dnů. Tato lhůta začíná běžet následující den, kdy byla reklamace uplatněna. Prodejce v této lhůtě musí sdělit, jakým způsobem o reklamaci rozhodl, zda jí vyhoví, nebo ji zamítá. Také musí v této lhůtě vadu odstranit, tedy věc opravit, zajistit vrácení peněz či poskytnout požadovanou slevu.

Pokud lhůtu 30 dnů překročí, aniž by se s vámi předem výslovně domluvil, že vyřízení reklamace může trvat déle, máte nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz.