V roce 2011 si internet pro hledání a nákup vánočních dárků zvolily tři čtvrtiny dotázaných, letos se na vánoční nákupy po internetu chystá 87 procent respondentů. Může za to především rostoucí důvěra v bezpečnost nakupování na internetu.

„Lidé se naučili být na internetu obezřetnější, při objednávání zboží se nesoustředí jen na cenu a nakupují u prověřených prodejců, popřípadě si neznámé obchody předem ověří. I to může být důvodem zvětšující se důvěry v bezpečnost e-shopů, která od roku 2011 vzrostla ze 77 procent na dnešních 86 procent,“ řekl Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Zvyšující se znalost a výhody internetového nakupování dokazuje i rostoucí trend ve využívání cenových srovnávačů. Za poslední rok je vyzkoušelo o pět procent více lidí, celkem 91 procent dotázaných, a 85 procent z nich tuto zkušenost hodnotí pozitivně.

Reputace obchodu získává na důležitosti

Zajímavým faktem je, na rozdíl od loňského roku, klesající důležitost ceny výrobku či služby při výběru e-shopu. Jako velmi důležitou ji zmiňuje 77 procent dotázaných, což je o šest procent méně než před rokem.

„Mnohem větší důležitost než v roce 2013 lidé přikládají reputaci samotného obchodu (nárůst o čtyři procenta na 59 procent) a způsobu doručení (nárůst o čtyři procenta na 63 procent). Čím dál častěji si lidé volí možnost osobního odběru. E-shopy by neměly zapomenout vyplnit na svých stránkách, ale i na příklad na Zboží.cz svá výdejní místa.

Uživatelé si budou moci hledané produkty filtrovat i podle lokality odběru, což ocení především ti, kteří nechávají nákup dárků na poslední chvíli a vsází na možnost osobního odběru. Více informací o tom, jak se obchody mohou připravit na Vánoce, naleznou v našem newsletteru,“ doplnil Šmíd.

Dárky pod stromečkem

FOTO: Seznam.cz

Jak budou vypadat internetové Vánoce 2014

Podle v pořadí již čtvrtého ročníku předvánočního průzkumu realizovaného přes Seznam.cz Výzkumník se pro dárky na síť vydá 87 procent internetové populace a 83 procent využije k nákupu internetové srovnávače. Zajímavostí je, že dvě procenta dotázaných se do internetových prodejen vydají letos poprvé.

Struktura plánovaných dárků je téměř shodná jako vloni. Lidé kupují pod stromeček zejména kosmetiku (72 procent), knížky (65 procent), oblečení (63 procent) a drobnosti pro různé koníčky (62 procent). V porovnání s roky 2011 a 2012 je patrný trend mírně rostoucího zájmu o dárky v podobě potravin nebo nápojů.

„Kromě vánočních klasik, jako jsou hračky, kutilské potřeby či malé spotřebiče, očekáváme zvýšenou poptávku po zábavní elektronice, zejména herních konzolích, tabletech (především v cenových kategoriích mezi 1000 až 2500 korunami), a hlavně chytrých telefonech (nejvíce v rozmezí 3500 až 4500 korun). Zajímavým dárkem by se mohly stát i erotické potřeby,“ řekl Marek Liška, generální manažer Mall.cz.

Útrata v e-shopech až 21,5 miliard korun

Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci utratí letos o Vánocích nakupující v internetových obchodech o 15 procent více než loni, a to až 21,5 miliardy korun.

„Letos počítáme s nárůstem počtu objednávek, protože objem nákupů přes internet dlouhodobě roste. I proto neustále rozšiřujeme sortiment, zrychlujeme dobu dodání a otevřeli jsme nová výdejní místa,“ řekla Hana Hutlová, vedoucí marketingového oddělení VIVANTIS a.s.

Podle Seznam.cz Výzkumníka utratí na Vánoce za dárky více muži než ženy a starší lidé oproti mladým. Mezi lidmi staršími 45 let jich 15 procent plánuje utratit za dárky více než 10 tisíc korun, naopak mezi mladými do 24 let tolik peněz utratí jen čtyři procenta dotázaných. Více budou do Vánoc investovat také lidé s vyšším vzděláním a Pražané.