Zájem o listování letáky a katalogy s vánoční tematikou vzrostl za poslední týden zhruba o deset procent. „Zájem bude vrcholit i díky stoupající potřebě hledání inspirace zhruba za měsíc. V listopadu a prosinci očekáváme oproti zbytku roku zhruba 30procentní nárůst,“ uvedl Petr Kováčik ze serveru Skrz.cz. Podle něho by tak za dva předvánoční měsíce mělo na internetu dojít k pokoření hranice 11 miliónů prolistovaných letáků.

Také podle srovnávače akčních cen a slev Kupi.cz je velmi pravděpodobné, že během tohoto nebo příštího týdne už budou lidé vánočními letáky listovat podstatně častěji.

"Obchodníci odstartovali vánoční propagaci zas o něco dříve než v minulém roce, většina řetězců už například začátkem listopadu vydala speciální vánoční letáky. Stojí však proti nim letošní nezvykle teplé počasí, které vánoční atmosféru příliš nepodporuje. Čekáme, že jakmile se ochladí, vypukne zájem zákazníků o vánoční zboží naplno," říká Martin Kadlčík z Kupi.cz.

Obchodníci vydávají tematické katalogy

Načasovat správně start předvánočních akcí, a tím i vydání prvních letáků, je oříšek. Protože každý z nás se na vánoční nákupy vydává v různém období, obchodníci se čím dál víc soustředí na vydávání tematicky zaměřených katalogů s vánoční nabídkou napříč různými kategoriemi zboží.

Speciální vánoční letáky tak mají dlouhou platnost, většinou čtyři týdny.

Ve standardních akčních letácích tak zákazník mnohdy vánoční zboží nenajde. „Například Billa sice vydala speciální vánoční katalog již v polovině října, ale vedle něj vydává každý týden akční leták, ve kterém se Vánocům zatím vůbec nevěnuje a promuje v něm běžný sortiment. Pokud tak zákazníka Vánoce zatím nezajímají, v klasickém letáku na ně prakticky nenarazí,“ doplnil Kováčik.

První akční letáky velkých obchodních řetězců s vánoční tematikou se orientují především na děti. Kromě hraček vydali obchodníci vánoční speciály zaměřené na dekorační předměty či vybavení domácnosti. Často se objevují také vánoční nabídky dárkových kazet s kosmetikou a speciální balíčky tvrdého alkoholu.

Lidé se zajímají o ceny surovin na pečení 

Vedle tipů na dárky promují obchodníci v samostatných sekcích také již vánoční výzdobu a potřeby na pečení cukroví.

To, že pečení vánočního cukroví začíná být na pořadu dne, dokládají i údaje nejvíce hledaného zboží za listopad. Podle Kupi.cz se lidé na internetu zajímají hlavně o ceny mléka, vajec, másla, hery, cukru a rumu. Potvrzují to i produkty, které v hledání oproti říjnu nejvíce poskočily - lískové ořechy (+ 366 procent), vanilkový lusk (+ 350 procent), tuk na pečení a marmeláda (+ 340 procent), vánoční kolekce (+ 275 procent), hera (+ 237 procent) a vlašské ořechy (+ 234 procent).